10. The last supper

Jan Bengtsson: Vocals, harmonica
Patric Carlsson: Bass
Thomas Jönsson: Drums
Patrik Berglin: Guitar
Petter Englund: Guitar

Ibland har man den stora lyckan att ganska så långt i efterhand få nys på plattor som man totalt missat vid den ordinarie releasen. Just en sådan platta är Skånska Mords debutalster ”The last supper”, som jag fick tips om av en bekant. Hade aldrig tidigare hört talas om bandet, men namnet påminde mig om den tv-serie om just Skånska mord, med Ernst Hugo Järegård i rollen som osedvanligt otrevlig och otäck mördare.

”The last supper” släpptes redan i januari 2010 och hade som sagt helt gått mig förbi, men framstår redan efter ett antal genomlyssningar som en framtida favoritplatta. Skånska Mord lirar i samma division som bland annat Abramis Brama, Thc Crystal Caravan, Graveyard, Witchcraft, mfl, och förvaltar precis som nämnda band det musikaliska arvet från 70-talet på ett ytterst högkompetent sätt. Bandet lirar med en tyngd och massivitet på samma sätt som många av de riktigt stora banden från denna tidsepok brukade göra, samtidigt som man blandar upp musiken med ett grymt härligt sväng. De flesta låtar går dock i ett ganska så makligt mellantempo och känns ofta lite ”doomiga” i sin karaktär, samtidigt som man ofta väver in det psykedeliska arvet i musiken. Självklart kan man inte annat än älska dessa skåningar och deras fantastiska debutplatta.

Gitarristerna Patrik Berglin och Petter Englund matar fram det ena sköna riffet efter det andra och samspelet dem emellan är grymt coolt. Sologitarrspelet är väl avvägt och utgör en viktig del av den musikaliska helheten, där inte minst det ganska flitiga användandet av wha-whapedaler bidrar till ett högkvalitativt slutresultat. Patrik Carlsson och Thomas Jönsson utgör en riktigt tung, tight och variationsrik rytmsektion, och som grädde på moset är Jan Bengtssons sånginsatser på plattan helt lysande. Han har en kraft, intensitet och innerlighet i sin röst som ofta för tankarna till en av de riktigt stora artisterna inom mer nutida musik, nämligen Chris Cornell (Soundgarden, Audioslave). Jan är dessutom en riktig jävel på att lira munspel vilket tillför många låtar ytterligare en dimension.

De flesta spår går som tidigare nämnts i ganska långsamt eller mellantempo och andas en skön tyngd och massivitet. En del spår, som till exempel ”Doghouse” har ett i grunden ganska så enkelt grundtema som påminner mig lite grann om Ted Nugents låt ”Stranglehold”, men känns ändå ytterst intrikata och angelägna. Det som framförallt slog mig vid de första genomlyssningarna och som sedan envist har klängt sig kvar, är den jämnhet i låtmaterial som finns på ”The last supper”. Här finns inte ett enda spår som känns som utfyllnad, däremot är inledningstrojkan med ”Under the volcano”, Things are quiet out here”, ”Doghouse”, den sanslöst sköna ”Two in the mourning” och inte minst avslutande titelspåret ”The last supper” av sådan kvalitet att den musikaliska helheten stannar på världsklass.

Är du liksom undertecknad inne på ganska så retrodoftande men samtidigt högkvalitativ musik får du inte missa chansen att stifta bekantskap med Skånska Mord, vilket närmast kan ske då bandet lirar på Tivoli i Helsingborg, tillsammans med Graveyard den 14 oktober.

9 / 10