7. Blackmail
8. Shine a Light on Me
9. Easy Does It
10. Before the Eyes of the World
11. Don't Take Me for a Loser

”Are you ready to rock”, ”Victim of illusion”, ”Let sleeping dogs lie”, ”Attack of the mad axeman”….

Klassiker som Gary John Barden sjöng tillsammans med Michael Schenker i 80-talets begynnelse. Samarbetet blev kort men fruktbart. Två klassiska studioplattor och ett lika klassiskt livealbum blev det innan de gick skilda vägar 1981-82. Därefter började Gary skriva låtar tillsammans med Gary Moore inför hans skiva ”Corridors of power” men såvitt jag vet blev det inget av det. Gary Barden blev därefter ihop igen med Michael Schenker och de fick ur sig ett studioalbum till, ”Built to destroy” 1983 som dessvärre var en besvikelse och samarbetet bröts igen.

Barden började då leta efter ett nytt band att sjunga i och bildade Statetrooper tillsammans med Brian Robertson vilket resulterade i en skiva 1986-87. I mitten av 90-talet hördes Barden i Praying Mantis. Under 2000-talet bildade han bandet Silver som släppte hyfsad modern melodiös hårdrock. Framförallt plattan ”Addiction” från 2004 kan jag rekommendera. 2006 släppte Statetrooper en skiva till utan större uppståndelse. Efter det verkade som att Barden tröttnade på att samarbeta med andra och började släppa soloskivor istället. Undantag gjordes då Michael Schenker hörde av sig igen och nu släpper Barden soloskivor parallellt med M.S.G.

Men nu riktas fokus återigen på soloartisten Gary John Barden och vad får vi till livs anno 2011 månne?

Barden vet i dagsläget vad hans publik vill höra och bjuder på en skiva späckad med melodisk hårdrock. Visst hörs det att rösten är lite sliten men den känns igen. Barden har i dagsläget hunnit bli 56 år. Måste erkänna att det tar en stund innan skivan växer på en men efter ett tag så dyker det upp en del godis. Så om ni gillat vad ni hört tidigare så ge denna skiva en chans! Det som stör mig mest är att jag inte hittar någon information någonstans vem som spelar gitarr på skivan. Han/hon är nämligen ganska vass! Bandet är överlag bra och produktionen låter organisk och ”live”, signerad Michael Voss. Vi bjuds även på en cover av Gary Moores ”Don´t take me for a loser” men den överträffar dock inte originalet.

Favoritspår: ”Fallen by the wayside”, ”Child of sorrow”, ”We are the dead” och ”Before the eyes of the world”.

7 / 10