5. Cain
6. Mark of Cain
7. Heartbeater
8. Love Pays No Rent
9. 1979
10. Control

“No fashion, just rock’n’roll”. Under denna slogan så har Göteborgs egna Chillihounds levererat två trevliga och fartfyllda album men utan det där sista lilla extra för att jag skall ha tagit någon större notis. Men nu är det andra bullar minsann! På nya given ”Shake Your Skull” så bjuder bandet in till ett härligt rocksväng än en gång men nu finns här både starkare låtar och en tydligare identitet som får det att växa. Nu låter det istället som om dom slagit ihop sina påsar med Bonafide för att tillsammans spela in en blueplatta men utan att tumma något på de båda bandens personligheter. Lägg där till sångaren Gabriel Aadlands röst som innehåller en egen personlighet så som spår av Glenn Danzig men även Ian Astbury vilket gör att kopplingen till The Cult i musiken är svår att undkomma.

Bandet har studerat sin sjuttiotalsrock väl och levererar härlig retrorock där de flesta kommer att hitta referenser till artister så som AC/DC, Kiss eller Ted Nugent tillexempel. Men vad gör det? Ja i Chillihounds fall så spelar det ingen som helst roll. För på ”Shake Your Skull” har dom lyckats snickra ihop ett gäng riktigt starka låtar med medryckande riff, genomarbetade melodier och starka refränger. Vi får heller inte glömma den drivande och svängiga rytmsektion som ger gitarr och sång chans till att ta utsvängarna. För svänger gör det, så in i den, och det varierande låtmaterialet gör att det aldrig blir långtråkigt. Mer renodlad riffrock som ”No Vacation” trängs med mer bluesiga tongångar som i ”Cain”. Sen förkommer det lite roliga korsbefruktningar som i tillexempel ”Love Pays No Rent” vilket är en härlig AC/DC-stänkare med The Cult-refräng – snyggt! Men här finns egentligen inget dåligt spår överhuvudtaget utan helheten känns både genuin och genomarbetad.

Som den riffnörd jag är så har detta album imponerat stort på mig och jag blir på barnsligt gott humör när jag lyssnar på skivan. Bluesig riffrock som svänger helt enkelt och ibland behövs det inte mer än så. Frågan är nu om ”Shake Your Skull” kan utmana om titeln till årets bästa album i slutet på året?

Betyg: 9/10