14. Du är ett vilddjur
15. En till
Klas Ling: Vocals, guitars
Kristian “KP” Pettersson: Guitars
Johan Larsson: Bass, keyboards
Mattias Sandstedt: Drums

Alingsåsbandet Blå Skåpet skivdebuterar i och med släppet av ”Världen är så kall”. Däremot är inblandade musiker långt ifrån några nybörjare utan har figurerat i många musikaliska sammanhang runt omkring Göteborgsområdet i många år. Inspelningen av plattan har kantats av en massa strul där bland annat av misstag raderade ljudfiler resulterade i att mycket av arbetet fick göras om. Plattan har lirats in med ganska så begränsade resurser, men ändå har slutresultatet blivit förbluffande bra.

Blå Skåpet levererar på ”Världen är så kall” en mycket bred musikaliskt palett, där grunden är djupt förankrad i bluesen, men den som tror att detta är en renodlad bluesplatta kommer att bli gruvligt överraskad. Bandets musik är ganska så svårkategoriserad och får enligt min mening liknas vid någon sorts ”Country-Pop-Rock-Blues” som faktiskt är klart tilltalande. Detta borde innebära att den skulle kunna tilltala de mest renodlade bluespuritanerna, men också många som i vanliga fall inte är så inne på denna typ av musik. Just denna faktor känns oftast som något mycket positivt, men som också bidrar till att helheten ibland känns lite splittrad.

Låtmaterialet är helt komponerat av bandet själva, med undantag för Roffe Wikströmslåten ”Kom till mig kvinna” och håller överlag en ganska så hyffsad kvalitet. Plattan innehåller ett flertal riktiga guldkorn där inledande ”Om du kommer tillbaks”, ”Innan fällan slår igen”, ”Det enda molnet på min himmel” och framförallt den ljuvligt coola låten ”Ruelse”, gör att plattan känns riktigt angelägen. Tyvärr finns här också ett par spår som inte fullt ut håller samma klass, där låten ”Eva-Marie” tyvärr utstrålar lite väl mycket ”dansbandsvarning”.

När det gäller det musikaliska hantverket börjar jag med att nämna rytmsektionen som känns ganska så tight och samspelt, även om den knappast kan kallas överväldigande. Sandstedt/Larsson gör det som förväntas utan att på något vis glänsa. En bidragande orsak kan kanske vara att det bland annat var alla trumspår som blev raderade, och av tidsbrist hastigt fick göras om. Det som däremot är av en helt annan kvalitet är sångaren Klas Lings vokala insatser. Han har en kraft, känsla och inlevelse som är riktigt riktigt bra. Röstlikheten ligger i många fall så nära tidigare nämnda Roffe Wikström att jag vid första genomlyssningen trodde att han var med som gästartist. Ling har en fantastisk förmåga att anpassa sina röstresurser efter det som låten kräver, vilket vittnar om stor musikalisk rutin. Ling är, som en del kanske vet även sångare i progressiva bandet Wonderland där hans röstresurser kommer fram på minst lika bra sätt.

En ytterligare sak som bidrar till att Blå Skåpet höjer sig över mängden är Kristian ”KP” Petterssons gitarrspel som på denna platta är fullständigt lysande. Att Mark Knopfler (Dire Straits) är en stor förebild är mycket tydligt då ”KP” lirar med precis samma känsla och inlevelse som denne supermusiker. Han har en gedigen bakgrund som musiker och verkar behärska de flesta stilar till fullo. Hans bakgrund inom countryn genomsyrar många gånger hans spel och gör att han ibland inkorporerar snabba och mycket tekniskt avancerade countrylicks i låtar som annars alls inte har med country att göra, vilket ger en fräck och lite udda touch. Ändå är det hans grymma känsla och frasering som gör honom till en så skicklig musiker, och i de lite mer renodlade blueslåtarna är hans spel av världsklass.

På plattan medverkar flera riktigt sköna gästartister, där Johan Randén och den gamle ”rockräven” Janne Eliasson gör riktigt bra ifrån sig med flera sköna gitarrsolon. Kerstin Karlssons ganska spröda röst ger en skön kontrast till Lings ”raspiga” stämma och Svenne Janssons hammond adderar ytterligare en dimension till den musikaliska helheten, och framhäver blueskänslan i många spår på ett skönt sätt.

Nästa chans att se och höra bandet live är när man lirar som support till Johan Randéns fusiontrio ”Shut up and play”, den 29/10 på Fabriken, Alingsås.

Totalt sett en godkänd debutplatta, som med ett jämnare låtmaterial och med betydligt bättre produktion / ljudbild hade lyft den flera nivåer.

6 / 10