1 All Rights Removed
2 White Walls
3 The Bridge
4 Never Coming Home
5 Light Them All Up
6 Homesick

Efter det underbara debutalbumet "Identity" är det så dags för uppföljaren från detta norska band som förtrollade oss så med sin spelning vid Slottskogsfestivalen förra året. Vi fick redan då en försmak av det nya albumet då man spelade titellåten "All rights removed".  Minns att det redan vid detta tillfälle lät mycket lovande och när man nu kan lyssna till den studioinspelade versionen är det bara att bekräfta att detta är en riktig toppenlåt.

Airbag gjorde sig kända för sitt atmosfäriska och avspända sound på debutplattan. Det påminde väldigt mycket om Pink Floyds lite lugnare låtar. Man kan bara konstatera att den nya plattan låter ÄNNU MERA Pink Floyd. De sköna gitarrsounden ackompanjerad av diverse atmosfäriska klaviaturer och avspänt spel på bas och trummor återkommer gång på gång och för er fanatiska Floydare så är detta en absolut måste-platta (om ni nu tål ett band till som spelar som om de vore "äkta" Floydare!). Helt klart i samma klass som exempelvis RPWLs "God has failed".

Men - det är inte alltid lätt att s a s "snöa in" på en speciell stil även om den är skön. Det gäller att få till låtar som håller också. Tyvärr är det så att plattan har några låtar på mitten som faktiskt lämnar mig rätt så oberörd, trots de sköna sounden. På dessa låtar kan jag tycka att inspirationen inte riktigt har räckt till. Och knepet att kalla in en violinist för att dra ett solo i en av låtarna (troligen inspirerade av landsmännen i Gazpacho) faller inte riktigt väl ut.

Men, efter denna svacka kommer plattans riktiga höjdpunkt, den majestätiska drygt 17 minuter långa avslutningslåten "Homesick". Låten innehåller allt det där vi älskar från band som Pink Floyd och Porcupine Tree. En ren njutning från början till slut. Behöver inte säga mer än att det här måste ni lyssna på. Själv gillar jag speciellt mittenpartiet där ett avspänt bas-tema efterhand intensifieras till en kaskad av mycket medryckande gitarr- och trumspel, allt till ett underskönt komp av diverse klaviaturer.

Helt magiskt! Det här är något att se fram emot på kommande live-framträdanden.

Betyg: 8 av 10