E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

 

ArtRock MySpace

 
 

 

 

Pink Floyd – Wish You Were Here experience edition (EMI)

 
CD1

1 Shine On You Crazy Diamond (Part One) (1-5) ( Wish You Were Here digitally remastered by James Guthrie, 2011)
2 Welcome To The Machine ( Wish You Were Here digitally remastered by James Guthrie, 2011)
3 Have A Cigar ( Wish You Were Here digitally remastered by James Guthrie, 2011)
4 Wish You Were Here ( Wish You Were Here digitally remastered by James Guthrie, 2011)
5 Shine On You Crazy Diamond (Part Two) (6-9) ( Wish You Were Here digitally remastered by James Guthrie, 2011)

CD2

1 Shine On You Crazy Diamond (parts 1-6) live at Wembley November 1974 (2011 mix) ( Previously unreleased live and studio recordings)
2 Raving & Drooling live at Wembley November 1974 (2011 mix) ( Previously unreleased live and studio recordings)
3 You’ve Got To Be Crazy live at Wembley November 1974 (2011 mix) ( Previously unreleased live and studio recordings)
4 Wine Glasses from the unreleased ‘Household Objects’ project ( Previously unreleased live and studio recordings)
5 Have A Cigar alternative version ( Previously unreleased live and studio recordings)
6 Wish You Were Here featuring Stephane Grappelli ( Previously unreleased live and studio recordings)

 

 

Den som gick och såg Pink Floyd 1974 fick bereda sig på närmare en timmes musik han/hon aldrig tidigare hört. Först en tjugominutare tillägnad ursprungsledaren Syd Barrett, kallad ”Shine on You Crazy Diamond”. Ett drygt år senare hade låten kapats på mitten och i mer färdigställd form kommit att inrama Pink Floyds nya album. Därefter fick konsertbesökaren höra två låtar som också skulle komma med på plattan var det tänkt, men det tog en evighet för Pink Floyd att få fason på dessa löst strukturerade jam, så först 1977 släpptes ”Raving and Drooling” och ”Gotta Be Crazy”, nu som ”Sheep” och ”Dogs”.

Varför berättar jag det här?

Jo, för dessa tre stycken, fångade på Wembley i London 1974, är vad som först möter örat när man kastar sig över föreliggande dubbelskivas CD 2. Där följer även ett stycke från de övergivna ”Household Objects”-sessionerna. ”Wine Glasses” låter skrämmande likt det intro vi vant oss att höra i ”Shine On...”. Är det alltså inspelat på vinglas och inte synthesizer? Här hade mer information behövts. Här finns sedan en alternativ ”Have a Cigar” med David Gilmours bakgrundssång som enda skillnad jämfört med officiella versionen, och så avslutas allt med en tidigare ohörd ”Wish You Were Here” med en fiol som ger låten chanson- eller rentav countryklang. Lite bakgrundsinfo här hade heller inte skadat.

Och så var det CD 1 också, innehållande en remastrad variant av originalalbumet, vilket väl inte behöver någon närmare presentation.

Eller?

Alright, ”Shine On You Crazy Diamond” hör till den vackraste dystermusik som gjorts. Dess första avdelning känns närmast sakral, i alla sina lager av Rick Wright-klaviaturer, medan den andra uppbådar något för Pink Floyd så ovanligt som rock n roll-sväng. Här är det David Gilmours vansinnigt flyhänta slidesolande som hamnar i rum ett. ”Welcome to the Machine” kan vara depprockens födelse. Eller industrisynthens. Monotont marscherar vi genom samhällets köttekvarnar med Gilmours akustiska gitarr som enda minne av en varmare värld. ”Have a Cigar” - Roy Harper intar den ignorante skivbolagsbossens läderfåtölj och så ”Wish You Were Here”, på sitt sätt otypisk för skivan, i all sin lägereldsdräkt.

Ett obegripligt starkt skivalbum, i den egna katalogen endast omsprunget av ”The Dark Side of the Moon”. Eventuellt. Här i ett ljudmässigt varmt och rent utförande, men med en hel del att önska vad gäller information; därav poängavdrag.

 

Betyg: 9/10

Daniel Reichberg

 
 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna