Southern Belle
The World's Best Dreamers
New York City Summergirl
Heartland
Crossed the Rubicon
Lover's End pt. II

Ni vet den där känslan när musik fungerar som en drog – all världens bekymmer släpper och man flyter upp till en högre dimension, till ett nirvana vars ordlista inte känner termen besvär? Just den känslan infinner sig i mitt hjärta exakt sex minuter och fyrtiotre sekunder in i Moon Safaris nya album. Då har vi precis lyssnat klart på den visserligen urtjusiga startsuccén ”Lover's End Pt 1”, men det är vid dess slut som det kosmiska uppvaknandet sker. Eller varför inte den mentala orgasmen? Låten heter ”A Kid Called Panic” och dess pompösa intro för mig nästan till tårar av pur eufori. Låtens grad av berusning lever kvar genom alla dess fjorton minuter av lysande melodier och sångstämmor i världsklass. Detta är lyckobringarmusik som varken Brian Wilson eller Roine Stolt behövt skämmas för, och så inser man – låten handlar ju för fan om panikångest! Paradoxalt utav helsike, men fullständigt självklart i Moon Safaris värld.

”A Kid Called Panic” är inte ensam i sin överövertygande kraft och totala symfighet. Nej, fyra låtar längre in kommer ”Heartland” och här, mina damer och herrar, finner vi rockmusik driven till perfektion. Låten bjuder idel höjdpunkter, såsom mellotronintrot, gladriffet, hit och dit-versen och den fullständigt överväldigande refrängen, där den originella placeringen av ordet "land" ger låten ännu en kick uppåt. Det dystrare partiet är utmärkt det med, och accentuerar låtens övriga eufori än mer. Skrev jag "eufori"? Återigen: Paradoxalt nog är texten desto dystrare och tar upp brustna hjärtan. När ordet "land" vid sista tillfället förskjuts ännu mer och den sista förutsägbarhetsbarriären mosats, står 10:an stolt, och 2010 års bästa låt är korad.

Resten av albumet når inte upp i samma idiotkvalité. Låtar som den självbiografiska ”New York City Summergirl” (kul Beatles-vink!) och den Abba-lika, melodiskt undersköna schlagerprogen i ”The World's Best Dreamers” vacklar mellan så ”låga” betyg som 8:or och 9:or; härigenom snuvas ”Lover's End” på toppbetyget.

När ”Lover's End” släpptes i december vräkte den som en Sputnik uppför min 2010-lista ända till tredjeplatsen. Upprepad lyssning ger vid handen att denna plats kan ha varit för låg. Likt en gång hos Beatles, Queen och Abba är albumets vartenda anslag minutiöst uttänkt, och precis som en gång hos Beatles, Queen och Abba lyckas man kombinera perfektionen med hjärteskärande värme. Och ja - de där körerna är med överallt.

Betyg: 9/10

Daniel Reichberg