Hidden brand
Walked by fear
Endless cycle
Pride and joy
Poles apart
I'm your saviour

Redan i inledande Liquid wall visar tyska Toxic Smile att de minsann inte är något Dream Theater-plagiat. Frågan är om jag över huvud taget skall kalla Toxic Smile för ett progmetalband? Visserligen finns tonala likheter med Dream Theaters Images and words-album i vissa keyboardljud men generellt lutar Toxic Smile mer åt australiska Unitopia, vilket skulle göra dem till ett classic art rockband. Sångaren Larry B har en stark men lätt raspig, avspänd röst, lite som Unitopiasångaren Mark Trueack, men även den musikaliska variationsbredden för tankarna till Unitopia. Därför hittar man som lyssnare också länkar till både Genesis och Spock´s Beard i musiken.

Visserligen innehåller både Change och The abyss såväl fräcka riff som läckra progmetal-attacker, men det är efter dessa som skivans storhetsperiod infaller. Här visar bandet verkligen vilken spännvidd och framför allt melodistyrka deras material har. Hidden brand för tankarna till Pendragon, Walked by fear är en vacker akustisk gitarrballad med försiktigt pianoplock och ett jazzigt bassolo. Melodiös progmetal som i Fates Warning möter Threshold hörs i Endless cycle medan vi får höra lounge fusion i Pride and joy och en klämtande pianoballad i form av Poles apart innan den progmetalliska titellåten för skutan i hamn.

Detta är gruppens tredje album och det ger definitivt mersmak. Mina anmärkningar är få och rör egentligen bara dispositionen av de 62 minuterna som härligheten varar. Avsnittet med de melodiösa spåren känns som om det skulle må bra av ett lite bökigare avbrott varför jag skulle förorda att Change eller The abyss placerades direkt efter Endless cycle. Som sagt, en ringa anmärkning och jag kan varmt rekommendera I´m your saviour till alla som är det minsta intresserade av progressiv rockmusik. Den kristallklara ljudbilden är för övrigt signerad Markus Teske, Red Circuit-keyboardisten som jobbat mycket med Mob Rules och Vanden Plas, samt mixat livedokument med bland andra Spock´s Beard, Saga, Symphony X och Flower Kings. Tyvärr verkar skivan inte ha någon svensk distribution så det billigaste inköpsstället är nog http://www.ppr-shop.de/.