5. Fire and Dynamite
6. Down and Out
7. Knuckleduster
8. Heavy Metal Dynamite
9. Citylights
10. Into the Night

”Bite the bullet” skanderade smålänningarna för ett par år sedan, i år är det ”Highway pirates” som kommer eka över världen. Konceptet känns igen direkt och hårt rockande Bullet har tagit ytterligare ett steg i rätt riktning även om dom musikaliskt knappast revolutionerar vare sig själva eller musikvärlden i stort. Band som AC/DC, Accept och Judas Priest lär än en gång bli de mest givna referenserna för gemene man, men jag sållar ut mig själv från mängden och finner även Airbourne och Saxon förutom tidigare nämnda dinosaurier.

Hela rasket inleds med titelspåret som inte bara har ett slagkraftigt riff som andas oerhört mycket Saxon utan låten ståtar även med ett gästspel av självaste Biff Byford och hans patenterade busvissling. Ett album kan knappast inledas på ett spänstigare sätt. Men detta är bara en försmak på vad som komma skall för redan på efterföljande ”Back on the Road” samt ”Stay Wild” bjuder grabbarna på två av skivans absoluta höjdpunkter. Här närmar de sig nämligen Airbourne och de båda låtarnas riff, refränger samt energi skulle utan tvekan göra sig fint på något av australiensarnas album. Intensiteten avtar sedan något, men inte mycket, med ”Blood Run Hot” vars refräng och driv utan tvekan visar upp ett Bullet i högform.
Sen kommer bandets Accept-influenser till sin rätt i ”Fire and Dynamite” som toppas snyggt av en urstark AC/DC-refräng. AC/DCs omisskännliga sväng fortsätter sen på efterföljande ”Down and Out” innan skivans avslutningsfas tar vid med ”Knuckleduster” samt ”Heavy Metal Dynamite”. Två riktiga rock’n’roll-rökare där den sistnämnda får oss AC/DC-fans att återigen gillandes sitta och nicka i takt. Gillar man istället Accept desto mer så tuggar man sen utan problem i sig efterföljande ”Citylights” som skulle kunna dela släktband med Accepts ”Midnight Highway”.
Detta heavy metal- och rock’n’roll-party avrundas med ”Into the Night” som är en Accept-stänkare som får skena fritt men visar samtidigt upp härliga och mer kontrollerade Iron Maiden-influenser. Ett härligt val av slutlåt.

Att rulla på i gamla traktorspår skiva efter skiva är inte till ondo så länge det går att skönja en gnutta utveckling och framförallt att kompositionerna hela tiden håller urstark och hög standard. De kvalitéerna har Bullet. Från debuten ”Heading for the Top” (2006) via ”Bite the Bullet” (2008) till den rykande färska ”Highway Pirates” går det nämligen att skönja en stadig uppåtpekande formkurva när det kommer till komponerandet. Bandet har alltid haft välfyllda energidepåer men nu känns det både mer temporikt, vassare och mer genomarbetat plus att variationen känns väl avvägd.
Mitt intresse och gillande av bandet har ökat stadigt för var släpp och nu när jag även har börjat acceptera sångare Dag ”Hell” Hofers stenkrossarröst, som fötts ur en ohelig ormgropsorgie bestående av Paul Di’Anno, Brian Johnson och Udo Dirkschneider, så har jag även börjat acceptera bandets musik mer och mer.
Alla dessa ingredienser gör att jag har fallit pladask för ”Highway Pirates”. Jag kan ibland sakna en given hit som ”Bite the Bullet” men får istället tio jämnstarka låtar fyllda till bredden med attitydstinn hård jävla hårdrock! Det behövs inte mycket mer än så om ni frågar mig.