E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

 

ArtRock MySpace

 
 

 

 

THE 16 DEADLY IMPROVS - THE TRIUMPH OF THE 16 DEADLY IMPROVS (Rosemont Recordings)

 
1. Sand Palm IV
2. Spirit or Matter
3. Torpedo
4. Bugbear Blues
5. Invincible Pole Fighters
6. Into Another Time
7. Rise of the Septopi
8. Gargantua!
9. Sand Palm V
10. Dear Me,
11. You'd Make A Lot of Money...
12. Death To Disco
13. Mag 3
14. The Burrowers Beneath
15. Fading of My Memories
16. Sand Palm VI

 

" The Triumph of The 16 Deadly Improvs" är det ganska mystiska namnet på den 5:e studioskivan med bandet "The 16 Deadly Improvs". Bandnamnet kommer orginellt nog från det studioprojekt som bandmedlemmarna, ursprungligen från den alternativa rockscenen i New Brunswick, New Jersey inledde 1995.
Detta studioprojekts olika sessioner resulterade efter mixningen i 16 st färdiga låtar, och fyndigt nog så valde man därför att kalla sig "The 16 Deadly Improvs".    
Syftet med projektet var att försöka exprimentera inom improviserad musik utifrån det musikaliska kunnande som varje medlem individuellt skaffat sig, samtidigt som man ville uppmuntra musikerna att spela på helt andra instrument än de brukliga. Som inspirationskälla och musikalisk utgångspunkt för det hela valde man King Crimson's Wetton-period.


Från detta inledande tillfälle gick det sedan nästan ett decennium under vilket medlemmarna flyttade runt i i landet och jobbade i andra musikaliska projekt. År 2004 kunde man återsamlas för nya sessioner och gav sedan 2005 ut skiva nummer två, "The Return of The 16 Deadly Improvs".
2006 kom man ut med "The Challenge of The 16 Deadly Improvs", den första skivan som kunde få distribution och därmed nå ut till en större publik. Man fortsatte under de följande åren med att försöka få till en-dags sessioner när samtliga medlemmar hade möjligheten att närvara, lade också tid på att förfina de ganska råa spår man spelade in.
Så år 2008 gavs "The Revenge of The 16 Deadly Improvs" ut och samma år spelades även råmaterialet till denna 5:e skivan in. Efter två år av mixning och efter-bearbetning gavs så slutligen skivan ut 2010, "The Triumph of The 16 Deadly Improvs". Den bygger alltså enligt skivkonvolutet fantastiskt nog på en enstaka 2 och en halv timmes kollektiv improvisations-session i studio utan vare sig tidigare övande på låtarna eller utbyte av musikaliska ideer.


"The Triumph" innehåller inte helt förvånande 16 spår. Lite kort skulle man kunna sammanfatta skivan med att säga att den innehåller i stort sett de flesta aspekter av progressive rock. En sorts provkarta på vad som döljer sig bakom begreppet. Här finns det mesta med, allt från bombastiska rockurladdningar (t.ex "Sand Palm IV"), jazz/funk ("Torpedo"), bluesjam ("Bug bear blues" m.fl.), experimentellt (t.ex "Mag 3")  till spröda ambienta partier (" The Burrowers Beneath"). Bandet själva kallar sin musik för “improvised progressive rock”.


De flesta av låtarna är instrumentala men de vokala inslag som förekommer är väl utförda. Musiken kan upplevas lite mörk i tonen, en del låtar kan jag tycka känns lite "jammiga" men det finns ändå hela tiden ett genomgående driv och en underliggande spänning i arrangemangen som är intressant. Fortfarande kan man på flera ställen ana King Crimson och Robert Fripp som starka influenser men utan att man för den skull har karbonkopiera något.
Tack vare den stora variationen blir det aldrig tråkigt och det saknas helt "dö-kött" och utfyllnad. Det fantastiska med skivan är ändå den spelskicklighet och musikalitet som genomsyrar hela produktionen, man kan inte tro att den kommit till på det sättet som den gjort.


Det här är sammantaget helt enkelt en oerhört bra skiva. Den står sig mycket väl och vill bara växa efter ett stort antal lyssningar främst genom sin musikaliska bredd, ljudkvalitet och spelskickligheten hos musikerna.
Låtarna är starka och utmanande komplexa, några kan kräva en viss tid innan man tar dom till sig men när väl den barriären är överbryggad så kvarstår bara musikalisk njutning på hög nivå.


Mina bästa spår på skivan är låt 2, "Spririt or Matter", en viss dysterhet kombinerad med en känsla av medeltid, typ Dead can Dance.
Spår 8 "Gargantua!", King Crimsonskt med tungfunkig bas och gnistrande gitarrkaskader och "Fading in my memories", som är näst sista låten, med sitt utsökta vokala arr.

 

www.myspace.com/thesixteendeadlyimprovs

www.16deadlyimprovs.com

 

Betyg 8/10

Erik Holmblad

 

 
 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna