12. Dear mother
13. The swallowing mouth
Aaron Brooks: Vocals, guitars, keyboards
Rick Phillips: Guitars, vocals, mandolin
Spider Monkey: Bass, banjo
Joe Kidd: Drums, vocals, percussion

Amerikanska Simeon Soul Charger släpper sin debutcd “Meet me in the afterlife” på RPWL:s bolag ”Gentle art of music”, och detta borde rimligtvis betyda högkvalitativ och intressant artrock?? Bandet är under våren ute på en närmare trettio spelningar lång turné i Europa och då främst i Tyskland, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att plattan är inspelad hemma i Staterna, men därefter mastrad av RPWL:s Yogi Lang i hans Farm Land Studios.

Första gången plattan åkte på i cd:n trodde jag till en början att man hade skickat ut fel album då soundet inte på något vis stämde med den bild som jag fått genom att läsa pressreleasen. “Meet me in the afterlife” är en platta som det tar tid att ta till sig, och spretigheten i arrangemang och låtkaraktärer gör att den inte är helt lättlyssnad. Progressiv musik är sällan lättsmält, men någon sorts yttre gräns bör det finnas för att inte hela härligheten ska svämma över fullständigt.

”Vendanta (The nothing)” låter som en betydligt ”skitigare / stökigare” variant av The Ark. ”God lends a hand” är lekfullare i sin karaktär med lite cirkus / vaudeville -känsla över sig. Låtens arrangemang känns tämligen skruvat och mycket komplext, där det ena stunden är lekfullt och nyfiket, för att i nästa övergå i utbrott med klar punkkänsla. Instrumentala låten ”Tooth” ger genom sina slagverksarrangemang och soloflöjtspartier en touch av Afrika. ”And he skinned them both” växlar mellan stökiga experimentella partier och avsnitt med betydligt mer tyngd, och känns som en 2010-talsvariant på klassiska 70-talsbandet Sparks. Låten ”Please” tangerar countrytrakterna med bred marginal, då banjo, mandolin och akustisk gitarr är de bärande instrumenten.

”A child´s prayer”/ ”Dear mother” är två lugna ganska välspelade akustiska ballader som faktiskt får betraktas som plattans största behållning, med sina lite Beatles-liknande sångarrangemang. Övriga spår växlar liksom tidigare mellan tunga stökiga partier, skruvade psykedeliska avsnitt och det helt lugna akustiska. Tyvärr får jag också ganska ofta en känsla av att bandet lirar lite ”krattigt”, och detta gäller framförallt sologitarrspelet som bitvis känns närapå pinsamt simpelt. De kanske vill ha det så, men en utgåva på den här nivån ska faktiskt innehålla bättre instrumentala prestationer än så.

Simeon Soul Charger tar ut de musikaliska svängarna rejält och har skapat en platta som är omväxlande och varierad. Det tar ett antal genomlyssningar innan man får något grepp om den överhuvudtaget, men själv tycker jag att den ger ett alldeles för splittrat helhetsintryck för att nå ens halvvägs fram.

4 / 10