6. Lost
7. Believe
8. Southern Star
9. I'm Ready
10. T-bird Angel
11. Kiss Of Freedo

När Uriah Heep återvände till sitt orgelbaserade sound 2008 ställde sig en enad kritikerkår upp och hyllade återkomsten. Därefter ville bandet markera sin nystart med att släppa sina klassiker med dagens bandkonstellation. Snart släpper de en ny skiva som går i samma spår som den tidigare. Orgeln finns där, Mick Box finns där, aaaaaaaa-körerna finns där. Uriah Heep känns igen på gott och ont.

Liksom Whitesnakes senaste så finns det bra material på nya skivan men hur angeläget är det att lyssna på Uriah Heep 2011? Naturligtvis har vi den nostalgiska aspekten vilken vi aldrig kommer ifrån. Nostalgi ses ofta som ett fult ord då det anses stagnerande och bakåtskridande. Men måste vi utvecklas till varje pris?

Personligen är jag tacksam att det fortfarande görs musik i samma anda som när man växte upp. Uriah Heep har själva försökt att ändra sitt sound tidigare och därmed tappat många äldre fans. Nu upplever de en nyrenässans i och med återgången till sitt originalsound gjort med dagens teknik. Därför tycker jag att band som Uriah Heep, Whitesnake och andra drakar absolut fyller en funktion i dagens musikutbud. Dels kan min generation fortfarande få ny musik med sina gamla favvosar och dels kan den nya generationen upptäcka att den gamla musiken fortfarande håller.

Som jag ser det är det viktigt att förvalta det goda musikarvet vilket Uriah Heep lyckas med på nya plattan. Det är välskrivet, välspelat och välsjunget samt producerat så att det låter 70-tal klätt i modern skrud. Kanske jag inte får så många nya favoritlåtar, men det får till det riktigt bra i "I can see you", en av de snabbare låtarna på skivan med en riktigt stark refräng. Titellåten "Into the wild" sticker också ut som ett av de starkare spåren, även den av den snabbare arten, likaså "Believe". Ni som väntar på en ny episk "July morning" får dock vänta ett tag till. "Trail of diamonds" är väl den som kommer närmast. Alltså finns här inget nytänk, inget utvecklande, bara gammal hederlig Uriah-rock gjort med kärlek och respekt till sina fans! Det räcker i min bok!

8 / 10