07 Breathe 6.35
08 The swirl 4.36
09 Kurukshetra 5.55

Rasmus Blomqvist – Sång, gitarr, orgel

Johan Magnberg – Trummor, sång

Jonte Johansson – Bas, sång, gitarr

Boråstrion Ginger Trees har hittat ett sound som tilltalar mig. De vågar ta ner tempot och lita på att låtarna och arrangemangen håller. Plattan väcker dig långsamt och behagligt med låten "Forever This Longing". Det är som om du somnat till på gräset vid en amerikansk hippie/folk festival någon gång i slutet av 60- eller början av 70-talet. Precis som titeln på det andra spåret antyder, den betydligt rockigare "Ghost From Another Age", är gruppens influenser från en annan tidsera - tidigt 70-tal. Titelspåret "Along With The Tide" är även det en rockigare sak. Svängig 6/8-takt med ett riff som påminner om Abramis Brama. Fjärde spåret, "Poseidon", inleds med enkel, men helt underbar stämsång. Den byggs sedan långsamt upp med lätt rördistade gitarrer, och cirka två tredjedelar in i låten kastar den sig utför stupet och övergår i en skönt medryckande rockblues. Gitarrsolon och distad sång, men låten avslutas som den började med stillsam sång. Det långsamma tempot fortsätter i "Shadow Of The Mountain", som är en ballad med akustisk gitarr och orgel. "New Day" är även det en ballad, men mer en traditionell rockballad med ett fast långsamt trumkomp. "Breathe", ytterligare en stillsam, men mycket varierad, sak i 6/8-takt.  Det åttonde spåret, "The Swirl", är en skönt rockig låt med ett medryckande gitarriff. Avslutningsspåret, den bitterljuva balladen "Kurukshetra", skulle kunna passa som soundtrack till en 70-talsfilm om spruckna drömmar eller obesvarad kärlek.

Sammanfattningsvis, en skön skiva som tål att lyssnas på många gånger. Inget mästerverk, men klart godkänd.

7/10

Mikael Bennerhed