14.The collector
Rhiis D. Lopez: Lead vocals, keys, clarinet
Kyle Coughran: Rhythm guitars, vocals
Brendan Moore: Lead guitars, saxophone, vocals
Shane Dawson: Drums, djembe
Alphonso Jimenez: Bass

Amerikanska bandet Ana Kefr har, efter ett i Amerikansk press kritikerrosat debutalbum “Volume 1” (2009) och en lika hyllad singel “Tonight we watch the children fucking burn” (2010) hunnit fram till andra fullängdsplattan ”The burial tree (II)”. Sedan första utgåvan har bandet bytt ut flera medlemmar och endast låtskrivarduon Rhiis D. Lopez och Kyle Coughran återstår från det band som bildades 2008.

Första genomlyssningen av ”The burial tree (II)” gav tyvärr ingen mersmak trots att förhandsinformationen om bandet verkade klart lovande.  Det som avgjorde detta var en nästan total avsaknad av nyanser, viket enligt min mening måste finnas inom varje typ av musik, men framförallt inom den extremare metallen. Detta för att musiken inte ska bli fullständigt outhärdlig att lyssna på. Ana Kefr spelar en form av ganska så experimentell men samtidigt mycket aggressiv metal med en del progressiva inslag.

Killarna i bandet är mycket skickliga på sina instrument och man lirar mycket tekniskt avancerat, men det känns hela tiden som om låtmaterialet är alldeles för enkelspårigt för att nå hela vägen fram. Man experimenterar en del med lite udda tonspråk och taktarter och här kommer gitarristerna Kyle Coughran och Brendan Moore bäst till sin rätt, men man återkommer hela tiden till det brutala manglande där Shane Dawsons trumspel tar alldeles för stort utrymme. Blastbeats i all ära, men det funkar definitivt inte att köra detta hela tiden!! Ibland glimtar dock bandet till och man riktigt hajar till över ett parti som skulle kunna höja nivån betydligt, men så är man snart tillbaka i samma harvande som innan, vilket gör att det gryende intresset snabbt stendör.

Sångaren Rhiis D. Lopez har en mäktig stämma som emellanåt påminner en hel del om Opeths Micke Åkerfeldt. Där nämnde sångare har en mycket stor dos dynamik och omfång i sina röstresurser, är Rhiis D. Lopez alldeles för musikaliskt enkelriktad och nyanslös vilket drar ner slutbetyget rejält. Detta i kombination med ett låtmaterial som är alldeles för inskränkt och nästan helt saknar känsla och variation gör att detta går fetbort.

2 / 10