12. It´s for you
13. Crossing over / Mercy street reprise

Cd 2:

1. Absolute beginner
2. Supernatural
3. Seeds of gold

Som vanligt när Neal Morse bestämmer sig för att göra en ny platta, eller medverka i ett nytt projekt lägger han ner hela sin själ och kreativa kraft i detta. Den nya plattan ”Testimony two” utgör naturligtvis inget undantag och även denna gång levererar Morse ett fullspäckat dubbel cd:paket. Temat på detta nya släpp är som ni förstår fortsättningen på hans ”frälsningshistoria” ”Testimony” som släpptes i samband med hans utträde från Spock´s Beard..

Som alla pålästa Neal Morse-anhängare känner till har han alltid varit otroligt kreativ, och har sedan starten av Spock´s Beard och framåt fullkomligt öst ur sig en strid ström av mycket högkvalitativa progplattor, samt en närapå minst lika stor skörd av ”lovprisningsalster”. Den kreativa ådran har hittills inte verkat visa några som helst tecken på att mattas av eller sina, medan gränsdragningen mellan de båda musikaliska uttrycksätten verkar suddas ut mer och mer. Senaste studioplattan ”Lifeline (2008) var en musikalisk pärla, men textmässigt inte alls lika intressant, då den alltför ofta tangerade väckelsemötesgränsen med bred marginal.

Hur står sig då del två av den för övrigt utmärkta ”Testimony” –sviten??

Den första genomlyssningen resulterade i ett stort Jaha, vadå ??!! Visst låter det Morse som han brukar, men ändå tämligen jämntjockt och inte speciellt intressant. Följande lyssning bättrade väl på oddsen något, men den riktigt stora glädjeyran som förr brukade infinna sig vid ett nytt Morse-släpp infann sig inte, och den har ett antal lyssningar senare tyvärr inte infunnit sig heller. Som vanligt när det gäller Morse, så har han en enastående förmåga att snickra ihop kluriga arrangemang, brillianta och mycket tekniskt svåra progressiva partier, samt de otroligt vackra och stämningsfulla melodier som brukar finns med på varje Spock / Morse-album.

Vid sin sida har han även denna gång sina båda vapenbröder Mike Portnoy (Trummor) och Randy George (Bas), och de båda utgör som vanligt en grymt tight rytmsektion som gör allt vad de kan med det material som komponerats. De bägge plattorna i denna nya utgåva stoltserar även med en gästlista som inte är av ”guds nåde” (haha), för vad sägs om: Nick D´Virgilio, Alan Morse, Dave Meros, Steve Morse, Paul Bielatowicz, Matthew Ward, samt medlemmar från Nashvilles symfoniorkester. Trots denna stjärnkavalkad av supermusiker så känns ”Testimony two” anmärkningsvärt slätstruken och urvattnad. Detta tror jag beror på att han denna gång levererar en platta som känns som en upprepning av vad han gjort tidigare i sin karriär. Visst, han behöver inte förnya sig så dramatiskt inför varje nytt släpp, men han har klämt ur sig en så lång rad av plattor nu att det känns som om ”Morse-bägaren” börjat rinna över.

Trots ovanstående gnäll innehåller ”Testimony two” flera klart godkänd spår, där inledningssviten med: ”Mercy street”, ”Overture no.4”, ”Time changer, samt ”Níghttime collectors” tillhör några av höjdarnumren. På dessa spår återfinns all den musikaliska genialitet som genom åren har genomsyrat Neal Morses musik, och i ovan nämnda ”Time changer” är samspelet med de forna Spock´s-bröderna närmast magiskt. Däremot känns spåren ”Absolute beginner” och ”Supernatural” som utfyllnadsspår och de borde ha finslipats ytterligare ett par varv innan de hamnade på platta.

Textmässigt handlar ”Testimony two” om Morses liv, under Spock´s Beard-tiden och fram till den frälsning som genom den livsomvälvande upplevelsen fick honom att lämna bandet. Den vidunderligt vackra ”Jayda”, handlar om den svårt hjärtsjuka dottern som blir frisk och botad genom ”guds hjälp”. Denna låt levererar en så gripande historia att man har svårt att inte ryckas med i Morses glädjeyra över dotterns mirakulösa tillfrisknande. Men precis som jag skrev i min recension av ”Lifeline”-plattan, häromåret, börjar jag bli ganska så trött på denna frälsningspropaganda och religiösa fanatism som genomsyrat flertalet av hans arbeten de senaste åren. Det känns som om det är dags att göra ett val, där Morse antingen får göra sig beredd på att kanske tappa en stor mängd fans om han inte särskiljer sina intresseområden och lämnar de religiösa grubblerierna och lovsången till rätt forum. Samtidigt måste han utveckla sin musik ytterligare ett snäpp och i första hand satsa på kvalitet och inte kvantitet. Själv kommer jag nog snart att tröttna och kasta in Morsehandduken för gott, om det inte blir en snar ändring.

5,5 / 10