6. Scraping the Barrel
7. Rum
8. Swashbuckled
9. Rumpelkombo
10. Barrett’s Privateers
11. Death Throes of the Terrorsquid

Så var då piratmetalens nya flaggskepp tillbaka med ytterligare ett album fyllt till relingen med sånger om skräckinjagande piratskepp, morrande sjörövare, olycksbådande dödskalleflaggor, smaskig rom, intensiva svärddueller – och vikingar! Ja du läste rätt! På Alestorms nya fullängdares titelspår, ”Back Through Time”, får vi nämligen reda på hur det skulle gå i ett slag mellan just pirater och vikingar. Till vår egen historias förtret så går ju inte denna tvekamp riktigt som planerat men ställer man de skotska piraterna i Alestorm mot våra egna vikingar i Amon Amarth så känns duellen avgjord redan på förhand. Men det är ju inte det som denna recension skall handla om. Nej det skall ju handla om hur albumet ”Back Through Time” låter och det låter faktiskt riktigt bra! Skottarna har ju i och för sig knappast nått sin måttliga framgång genom att vara nytänkande direkt. Precis som på sina två tidigare studioalbum så handlar det om gladlynt power metal med ettriga thrashriff samt käcka folkmusikmelodier med keltiska grundtoner. Dom lyckas även peta in ett och annat litet symfoniska element likt Dimmu Borgir för att blanda upp det än mer. I det stora hela skiljer det inte mycket rent musikaliskt mellan Alestorm och deras finska dryckesbröder i Korpiklaani. Där finnarna använder sig av humppatakter använder sig i stället skottarna alltså av folkmusik från sina egna breddgrader för att få till det där klämkäcka, hurtiga och ibland oemotståndliga svänget. Adderar man sen ett skönt driv, ett härligt gung samt ett skeppsdäck fullt av skäggiga och fulla pirater som skrålar med i refrängerna så blir det faktiskt rätt så kul att lyssna till.

Det som ”Back Through Time”, och hela folkmetalgenren i stort, lider av är ju att det i längden blir lite väl enformigt trots att det är superglatt och svängigt. Visst blir jag glad när solen skiner ute och man samtidigt får höra låtar som ”Shipwrecked”, ”The Sunk’n Norwegian”, ”Barrett’s Privateers” och den underbara partystänkaren ”Rum” men över ett helt album så blir det lite för mycket av det goda. Men jag vill ändå framhäva ”Back Through Time” som, inte bara bandets starkaste album hittills, utan även ett av de mest underhållande i genren på mycket länge. Visst tröttnar jag på musiken i längden men detta är något jag definitivt skulle kunna gå igång på live en solig sommardag på någon skön festival. Har man dock fallit totalt för genren, och då kanske speciellt bandet i fråga, så är detta ett lika givet köp som en tunna rom i kajutan!

Betyg: 6,5