The Flower Kings – Banks of Eden (InsideOut Music)

1. Numbers
2. For the love of gold
3. Pandemonium
4. For those about to drown
5. Rising the imperial

Med flera kreativa individer i en grupp är det viktigt att ge alla utrymme. Det löste The Flower Kings med en nästan fyra år lång paus så att medlemmarna fick utlopp för det som kanske inte ryms inom gruppens flora. Inte för att Agents of Mercy, Kaipa, Karmakanic, Hasse Fröberg & Musical Companion, Transatlantic och Eggs & Dogs skulle vara av en annan natur – växelbruk är helt enkelt viktigt för att upprätthålla kvalitet och fruktbarhet.

Spelglädjen strålar ur ”Banks of Eden”. Alla verkar vilja visa sig från sin bästa sida, inte minst nye trummisen Felix Lehrmann. Den tyske slagverkaren får monumentala ”Numbers” att leva som ett Transatlanticopus. Men porten till kungadömet är inte lättforcerad; stycket är ett 25 minuter långt styrkebesked och det ställer givetvis krav på lyssnaren att mötas av en sådan utmaning redan i inledningen. Men väl igenom, och i synnerhet återspelad direkt efter avslutningsnumret ”Rising the imperial”, faller bitarna på plats och de båda styckena tillsammans håller mästarklass.

Den uppsluppna ”For the love of gold” dansar, trippar, svänger, hoppar och skrider som en seriefigur och Tomas Bodin smyger in ledmotivet från Bamse som för att skaka den omtumlande inledningsresan ur systemet. Live kommer låten med stor sannolikhet locka fram applådåskor, inte minst när Roine Stolt avlöser keyboardisten Bodin med några snärtiga, rockiga gitarrsolon. ”Pandemonium” är trots Jonas Reingolds basspel och Roine Stolts närmast hårdrockiga solo en mellanlåt. Den saknar ett lika starkt och bärande melodiskt ledmotiv som övriga kompositioner har, men ”For those about to drown” avlöser snart och släpper in lite influenser från Procol Harum som kontrast till Yes och Genesis.

Hasse Fröberg är svenska för David Coverdale och hans sång för in lite skit under naglarna hos Flower Kings. I avslutande ”Rising the imperial” strålar Fröberg och mina tankar förs återigen till Transatlantic. Låtens ljuvliga huvudmotiv ligger dessutom som ett kortare segment i ”Numbers” vilket får albumet att knytas ihop som till en cirkelkomposition. Som kronan på verket strålar hela skapelsen i en ljudbild som är så len och fin att den lindrar tinnitus. Instrument, röster och effekter målar upp ett landskap som är så detaljrikt, vackert och luftigt att det syresätter upprepade lyssningar.