7 Too bad to be good
8 Conflicted
9 Not Utopia
10 Kind to be cruel
11 Thank you
12 You´re so not

Förra Violet Hour-sångerskan Doris Brendel gör aldrig samma album två gånger. Ändå är det som att återvända till mammas gata varje gång man sjunker in i en ny giv av den brittiska sångerskan tillika flöjtisten. Not Utopia är hennes sjunde album och består av tolv sånger plus en så kallad dold låt.

Som kollaboratör använder hon sig av Primary Slave-gitarristen Lee Dunham den här gången. Tillsammans skapar de en poprockskiva som spänner över dramatiska folkrock ballader som i ”Passionate weekend”, pulserande ELO-pop i ”Going out”, akustisk passion i ”Beyond words” och ”Too bad to be good” som glansfullt skulle ha platsat i albumet 4 av Foreigner. För att inte tala om alla förnämliga neoproginslagen. Inte en låt är de andra lik. Likafullt är det riktigt hög klass på allt förutom titelspåret och det dolda numret. Och det fördömda faktum att trummorna är programmerade!

Lyckligtvis vilar stora delar av albumet enbart på Brendels strålande sång och de fina melodierna. Den Ann Wilson-möter-Janis Joplin sång Brendel presterar är fängslande och rogivande på samma gång och på något vis grips man med i sångerna utan att ha granskat texterna (vilka för övrigt är läsvärda även utan musik till). Men när de programmerade trummorna ändå märks känns de som ett par för trånga jeans – begränsar rörelsefriheten i det annars så rafflande öppningsspåret ”No lonely girl” eller är omöjliga att ta sig in i, som monotona dansvurpan ”Not Utopia”. Det dolda spåret, ”She just won´t eat”, låter helt enkelt som om Doris Brendel sjunger karaoke. Men inte ens dessa skavanker kan få mig att sluta lyssna på Not Utopia – det som är bra är nämligen förbannat bra.