D’accorD - Helike (Karisma Records)

1. Helike (Part I)
2. Helike (Part II)

Ytterligare ett i raden av norska band i Artrock-genren släpper en ny platta – den här gången ett konceptalbum på temat Atlantis undergång. Musikstilen är verkligen totalt omodern och på pricken av samma typ som vi en gång fann levererade av tidiga Yes, Jethro Tull, Van der Graaf generator och några stänk av Pink Floyd. Alltså, här finns massor av orgel, flöjt och ett gitarrsound som känns väldigt mycket tidigt 70-tal.

D’accorD leds av Daniel Maage som sjunger och skriver det mesta av låtarna. På denna platta finns faktiskt bara två låtar som vardera är 21 och 23 minuter långa. Det här understryker ytterligare hur mycket man velat efterlikna de gamla idolerna (jag tänker exempelvis på verk som ”Thick as a Brick” med Jethro Tull).

Nåväl, lyckas man med detta då? Tyvärr måste jag säga att för mig duger inte det här trots de höga ambitionerna. Det finns alltför många saker som drar ner betyget. Vad jag framförallt stör mig på är Daniel Maages sång. Han har inte en röst som tillhör kategorin vacker eller välljudande. Det här kan funka ibland (vi har ett gott exempel i The Tangent och sångaren Andy Tillison) men jag tycker att ett grundkrav ändå måste vara att man sjunger någorlunda korrekt och inte falskt. Daniel behärskar hyfsat de lite lugnare sångpartierna men så fort han tar i lite skär det över i disharmonier som jag tycker är rätt besvärande. Särskilt när han på flera ställen överarbetar sången. Jag tycker han alltför mycket försöker sig på saker som Peter Hamill en gång gjorde i Van der Graaf Generator och som fungerade hyfsat. Men här i de överarbetade partierna låter det inte alls bra. Sen är jag förvånad över hur uselt ljud man lyckats få på mellotronpartierna. Att det inte är en äkta mellotron vi hör är alldeles uppenbart men frågan är hur man så till den milda grad kan förstöra det underbara stråkljudet från en mellotron på detta sätt. Den sampling av mellotronen (som i sig är ett samplingsinstrument!) som här används är mer eller mindre misslyckad. En sista sak som stör mig är att det känns lite tröttsamt med ännu ett konceptalbum på detta tema (hur många har vi hört genom åren egentligen?). Kan man inte göra mer intressanta musikaliska kompositioner med tema? Jo det kan man och det finns åtskilliga utmärkta exempel. Vill speciellt nämna Ayreons mästerverk ”The Human Equation” för att verkligen visa att ribban kan ligga högt!

Det som räddar plattan till godkänd nivå är de tidvis utmärkta instrumentala partierna. Partierna med orgel, gitarr och flöjt fungerar för det mesta utmärkt och jag gillar även inslagen av blås på slutet av plattan.

Slutbetyg: 6 av 10.