9. Killer Gear
10. Rockin’ Radio
11. Terra Liberty
12. Eternity
13. Space Legends
14. Power & Glory

Den glättiga power metalens flaggskepp är här igen! Med målande lyrik om regnbågar, berg och dalar, kungar som drar svärd, modiga hjältar och all skön gallimatias där i mellan så ger Freedom Call oss power metal så som det är tänkt att det skall låta. Det betyder hurtiga galopptakter, glada gitarrmelodier, smäktande keyboardslingor, smattrande dubbelkaggar, allsångsrefränger och syntfanfarer. Den som är ute efter genomtänkt metal med kluriga texter för att stimulera sin hjärna bör inte leta i Freedom Calls diskografi alltså. På bandets nya album ”Land of the Crimson Dawn” så är allt sig likt så när som på att några mer renodlade hårdrockstendenser har letat sig in. Det är inte i någon större utsträckning men det finns där och det funkar ganska okay. Men det som inte borde ha funnits där är försöket att förena åttiotalspop med glad metal i låten ”Hero on Video”. Resultatet av det blir oerhört tramsigt. Tramsigt blir det även i ”Rockin’ Radio” som trots en bra refrängmelodi bara blir oerhört fånig i sista ändan. Fånigt är också ett bra ord för ”Killer Gear” som i och för sig har tyngd och mörker men det hjälper inte låten från ett magplask. Om vi skall fortsätta på den negativa stigen så kan man enkelt konstatera att trots att hela skivan innehåller idel stabil Freedom Call-metal (utöver ovanstående låtar då) så finns det lite för många anonyma spår för att helheten skall hänga ihop. Men det är ju grundarna av ”happy metal” vi pratar om här så låt oss nu slå han en positivare ton! Inledande ”Age of the Phoenix” är en ordentlig Gamma Ray- pastisch av högsta klass som ger en fingervisning om hur Freedom Call alltid har låtit genom åren. Efterföljande ”Rockstars” är inte lika stark men besitter en brygga och refräng som Edguys Tobias Sammet förmodligen hade gett sin högra testikel för att få skriva. Som tredje spår ut hittar vi skivans mest galopperande spår i form av ”Crimson Dawn” vars taktfasthet skulle få självaste Iron Maiden att nicka instämmande. Andra snygga låtar med klassiskt Freedom Call-snitt är ”Sun in the Dark” och ”Valley of Kingdom” där den sistnämnda har en av de mest ostiga texter som jag någonsin har hört men på det sättet även gör den till en av de roligaste på skivan.

Det märks att trummisen, och en av bandets grundare Dan Zimmermann (Gamma Ray), har hoppat av och lämnat sångaren och gitarristen Chris Bay ensam att komponera majoriteten av materialet. Det gör att detta blir en av gruppens spretigare och mer varierade skivor men att bandets musikaliska kärna är konstant. Men trogna fans kan vara lugna för detta är ett Freedom Call-album så som vi har lärt oss att dom skall låta. Problemet är bara att skivan är allt för lång, det är en del rent ut sagt fåniga spår (till och med för att vara Freedom Call) och det är några anonyma spår för mycket. Men det finns ordentliga ljusglimtar och det är ett stabilt hantverk så gillar man Freedom Call eller nittiotals-power metal i allmänhet så är ”Land of the Crimson Dawn” ett helt okay album att kolla in.