Delta Sierra Juliet
Neutral Ground
Free World On Fire
Made Of Stars
Going Under The Radar
Just Breathe

Den före detta Yes-medlemmen Billy Sherwood (gitarr och körsång på albumen ”Open Your Eyes” och ”The Ladder”) har massvis med järn i sin brasa. I skrivande stund jobbar han på två album (ett  av dem en stjärnspäckad Supertramp-hyllning), han gav nyligen ut nya skivan med Circa (där han samarbetar med Tony Kaye, även han ex-Yes) och så finns denna nyligen avlämnade soloskiva, kalifornierns femte i ordningen.

Den som någon gång hört Sherwood i någon av alla inkarnationer (förutom Yes även bland annat World Trade, Conspiracy och YoSo med ex-Toto-sångaren Bobby Kimball) vet hur musiken låter. En enormt stämningsfull rockmusik med ett sound som suger fast med en igels kraft, en sorts Yes som är mörkare och mer kommersiellt på samma gång, allt inlindad i ett modernt mustigt ljud, trots den så genomtraditionella uppställningen gitarr/bas/trummor. Fokus ligger på den lysande framförda sången, nästan jämt försedd med flertalet välsvarvade harmonier.

Ska man plantera referenser, hamnar väl det tidiga 80-talets Eloy tämligen rätt, samtidigt som ”Living in the Snow” kunnat vara hämtad från de mindre komplicerade avsnitten i Neal Morse-katalogen. Sologitarrerna är ofta väldigt snarlika Steve Howe; Sherwood var ju ett massivt Yes-fan långt innan han själv närmade sig gruppen. Ja, kyrkorgeln i ”Neutral Ground” skickar omedelbart tankarna till förebildernas ”Going for the One”-album.

Visstja, alla instrumenten spelas av Sherwood själv, vilket ger vid handen en enastående musikalisk ådra. Låtarna är formidabla även de, skivan nästan rakt igenom. Mot slutet dyker det upp ett par mindre inspirerade nummer som drar ner betyget till...

7/10

Daniel Reichberg