Sebastian Åkesson:
Organ, mellotron, percussion, vocals
Johan Westerlund:
Bass guitar, vocals
Tobias Lundgren:
Drums, percussion, vocals

Efter tre utmärkta studioplattor från gamla Slottsskogenbekantingarna Moon Safari, har det till slut blivit dags för en liveplatta. Inspelad då bandet lirade som headliner på The Majestic, Gettysburg, USA under den välrenommerade Rosfest-festivalen förra våren.

Ända sedan jag hörde Moon Safari första gången har jag frapperats av hur otroligt skickliga dessa musiker är, och vilken förmåga de besitter att skriva låtar av närmast löjligt hög klass. På ”The Gettysburg address” har bandet mestadels lagt fokus på låtar från senaste plattan ”Lover´s end” (2010), men har på ett bra sätt blandat upp materialet med några av deras bästa låtar från både ”A doorway to summer” (2005) och ”Blomljud” (2008). Som livedokument räknat håller ”The Gettysburg address” mycket hög klass, och låtvalet på denna utgåva håller en bra balans mellan det lite äldre materialet och det nya.

Moon Safari visar upp en mycket stor musikalisk bredd genom att inleda giget med den långa och helt instrumentala ”Moonwalk”. Detta känns extra kul då bandet framförallt gjort sig kända för sina extremt skickliga vokala förmågor. När det gäller bandets låtskriveri har jag alltid känt att man i sina låtar levererar en stor dos av känsla och ärlighet, vilket gör att bandet alltid känns genuint äkta. Man blir glad och engagerad när man hör låtarna. Samma sak gäller naturligtvis även live, och även om det finns en och annan lite halvsur ton i de avancerade vokala arrangemangen stör inte detta helheten på något vis. Som tidigare nämnts blandar bandet upp ”Lover´s end”-materialet med lite äldre spår, och där är ”Yasgurs´s farm” och det avslutande mastodontspåret ”Other half of the sky” de som sticker ut mest. Annars är plattans absoluta höjdare enligt min mening de helt grymma låtarna ”Lovers´end pt.1” och ”A kid called panic”. Dessa båda spår innehåller precis allt som en högkvalitativ proglåt ska ha, och här är det instrumentala hantverket och de vokala insatserna av världsklass. Man önskar då givetvis att man hade haft möjlighet att vara med på andra sidan Atlanten, för tyvärr har vi inte haft chansen att få se / höra Moon Safari så ofta på de Svenska scenerna. Får hoppas på att det blir ändring på detta framöver, för fler borde definitivt få möjlighet att uppleva detta fantastiska band live.

9 / 10