7 Monday
8 Dig In Deep
9 Sound Off
10 Let This One Slide
11 This Is How We Say Goodbye

Sångaren Danny Vaughn sjöng på bandets två första plattor från 1991 och 1994 och det är denna sättning som nu gör comeback efter 18 år!

Även om jag sett namnet då och då har jag aldrig lyssnat på dem tidigare. Nu vet jag att de droppades av sitt skivbolag redan efter första plattan men lyckades signa ett nytt kontrakt inför andra plattan. Därefter insjuknade Dannys fru i cancer och han lämnade bandet. De gav ut en platta med sångaren Steve Augeri 1995 men tyckte att soundet gick för mycket åt Journey-hållet. Mycket riktigt blev Steve senare också Journeys sångare under en period. Sedan dess har det bara släppts två skivor med live- och demomaterial. Så trots att det gått 21 år sedan debuten är det bara fjärde studioplattan som nu släpps!

Inför denna recension har jag lyssnat in mig på de två första plattorna och hör ett mellanbra band som låter lite som Nelsons debutplatta kryddat med lite moderna countryinfluenser. Det låter bra och onekligen amerikanskt.

Hur låter nya skivan då?

En ogenerad hyllning görs till Doobie Brothers i låten ”Let this one slide” med sin oh-uuh-oh-början som får en att direkt tänka på ”Listen to the music”. ”Battle lines” skulle kunnat vara hämtad från en absolute country-skiva rakt av. Rock blir det framförallt i inledande ”Faithless” som är riktigt bra. Även i ”Sound off” blir det lite tuffare toner. ”Love to Love” med sitt akustiska driv gillar jag också. ”Monday” låter som ett perfect match mellan melodiös hårdrock och modern country. Därmed så kanske de har mer tajming med sin musik idag än de hade när det begav sig. Tänk bara på Kid Rocks framgångar!

Personligen tycker jag att denna skiva är genomgående bra med några toppar!

7 / 10