8. I'm Shakin'
9. Trash Tongue Talker
10. Hip (Eponymous) Poor Boy
11. I Guess I Should Go to Sleep
12. On and On and On
13. Take Me with You When You Go

Varför skall man göra det svårt för sig? Det känns lite som Jack White har ställt sig själv den frågan för i ärlighetens namn så har hans senare projekts alla olika album känts aningen krystade. Nu när hans första soloalbum ser dagens ljus så får vi ta del av den Jack White som vi lärt oss att känna igen genom åren vilket betyder en smältdegel av rock, blues, pop och lite gospel och soul. Många kommer att jämföra ”Blunderbuss” med hans tidigare bedrifter i The White Stripes och visst finns det ylande gitarrer och Whites patenterade distinka melodislingor även här. Men nu är det mer piano, mjukare kanter och väldigt mycket mera jordnära än vad det var i The White Stripes. Framförallt så ”slipper” vi syster Meg Whites kantiga trumspel vilket är ett plus. Hennes udda trumspel funkar ypperligt i deras gemensamma band men på ”Blunderbuss” är det så mycket känslor, färger och smakfylla partier att det är tvunget att ha ett mer nyanserat trumspel.

Det spretar en aning och vi kastas mellan rivig rock, gammal hederlig rythm’n’blues, smäktande Nashville-toner, smutsig rotrock och snygga folkballader så ibland kan det kännas aningen osammanhängande. Men det ger även variation och Whites sinne för robusta och speciella melodier gör att det ändå hänger ihop på något sätt. Dock känns en del kompositioner ofärdiga och tretton spår är minst två för mycket för att helheten skall hänga ihop. Men ändå när jag lyssnar på ”Blunderbuss” så är det bara en sak som poppar upp i skallen på mig och det ”fan va cool musiken är”. Det roliga är också att det känns som Jack White är på rätt stig mot att hitta hem rent musikaliskt och kan han bara spinna vidare på det vi hör här på ”Blunderbuss” så kan vi nog få se på storverk i framtiden. ”Blunderbuss” duger dock mer än väl i nuläget och gillar man Jack White så finns det inget att tveka på utan det är bara att införskaffa härligheten.