3. Mörkret 2
4. Tired Nature
5. Some Things
6. In a Time
7. Moving Along
8. Fiska På Gräsmattan

Spacerock har aldrig legat mig speciellt varmt om hjärtat så därför känns det inte så konstigt att jag egentligen aldrig har kollat upp svenska Darxtar heller. Om genrebenämningen går att klistra fast på bandets övriga album vet jag inte då jag inte har hört något av dem i sin helhet. Men det lilla jag har hört tyder ändå på ett band som har varit i ständig utveckling även om grunderna verkar fast rotade. Att bara kalla det jag hör på bandets sjunde album för spacerock känns inte helt rättvist det heller i och för sig. Spacerock för mig är Hawkwinds evighetslånga, riffiga och pårökta jam där syntetiska ”rymdljud” ligger som en dimmig psykedeliska matta över hela härligheten. Darxtar snuddar vid detta på nya skivan ”Aged to Perfection” med den smått lysande ”Tired Nature” vars drivande riff och psykedeliska keyboardspel passar som handen i handsken men ändå håller sig inom ramen för vad som är en egentlig låt och inte. Detta gillar jag skarpt och hade skivan innehållit fler låtar med samma kaliber och tempo så hade resultatet kunnat bli smått lysande. Nu tas vi istället med på en tillbakalutad, ganska lågmäld och ”rymdljudtonsatt”, resa i ett förvirrat gränsland mellan Pink Floyd och Hawkwind där Darxtar känns som den enda vettiga musikaliska mittpunkten. Det finns ett fritt progressivt tänkande i bandets musik vars konturer skapas genom att dom ändå håller sig inom vissa ramar som sagt. Frihet under ansvar kan man kanske kalla det? Hur som helst så är det ett ganska stillsamt album där det akustiska titelspåret och efterföljande ”In Green Heat” känns som två andra höjdpunkter på plattan. Speciellt titelspåret är riktigt snyggt med en stark refräng och en tillbakalutad attityd som gör att det rycker i rödvinstarmen.

Jag är som ni kanske förstår ingen expert på bandet i fråga men ”Aged to Perfection” är ett riktigt trevligt album. Några lite mer tempostarka låtar och några ljudkakofoniska transportsträckor mindre så hade detta kunnat vara förbannat bra rent ut sagt. Jag gillar det jag hör och bandets backkatalog kommer inom snarast att kollas upp.