Rick Wakeman - Journey to the Centre of The Earth (Future Publishing)

Den första skillnaden är att man inte hör några applåder. Förstås. Rick Wakemans nyinspelning av klassikern "Journey to the Centre of the Earth" är ju inspelad i studio, och inte live som 1974-originalet. Den andra skillnaden man hör är att berättarrösten hastar igång på stubben. Detta är bra, för då får vi bakgrunden, då sugs vi in i Jules Vernes berättelse. Tredje skillnaden är att första gängse låten, den dramatiska "Journey's Dawn" sjungs av en kvinna och inte en man. Eller ta "The Hansbach" där elgitarrerna dubblerats och givits sådan tyngd att vi krafsar på hårdrockens domäner. Så nog finns det skillnader, allt. Ja, nämnda låttitlar existerade överhuvudtaget inte 1974, då man halvt utan upphovsmannens vetskap godtyckligt delade in verket i fyra större segment. Ännu en differens är albumets längd. Då, för länge sedan, tvangs fantomkeyboardisten - då som nu exmedlem i Yes - anpassa sitt skapande efter rådande LP-begränsningar. Här hör vi faktiskt "Journey" i hela den proppfulla prakt Wakeman en gång föreställt sig sitt verk.

...fast den allra mest iögonfallande skillnaden är kanske ändå den massiva tidning som medföljer. Tidningen innehåller en rejäl intervju med lustigkurren Wakeman, alla hans karriärsskeden presenteras och så får vi en diskografi där album efter album beskrivs i detalj. Nej, inte alla de över 70 skivor mannen släppt enligt Wikipedia, men de album som med visst fog kan ses som hans viktigaste. Läsningen vattnar munnen och jag blir i albumets anda enormt sugen på att utforska.

Historien bakom den här nya versionen av ”Journey to the Centre of the Earth” är smått osannolik. Orkesternoterna hade varit försvunna i årtionden när de plötsligt dök upp i ett paket med posten. Ett minutiöst restaureringsarbete tog vid, påminnande om det som återuppväckte Jon Lords ”Concerto for Group and Orcehstra”, och det var faktiskt Lords död ifjol som kickade igång Wakemans vilja att en gång för alla färdigställa ”Journey”, så som verket var tänkt. Tack Jon, där uppe på molnet!

8/10

Daniel Reichberg