6. Surveillance (Part 2 & 3)

Asle Tostrup: Vocals
Bjørn Riis: Guitars
Jörgen Grüner-Hagen: Keyboards
Anders Fossum Hovdan: Bass
Henrik Fossum: Drums

När Norska Airbag kom med sin debutplatta “Identity”-(2009) var det många inom progvärlden som reagerade mycket positivt på bandets välspelade och snyggt arrangerade musik. Trots att plattan var bandets första hade man redan ifrån start skapat ett eget och intressant sound som gjorde att succén var given. Även hos undertecknad gick bandets musik rätt in i hjärtat, och “Identity” har sedan dess snurrat många många varv i cdspelaren. Airbags medverkan på 2010 års Slottsskogen Goes Progressive befäste via ett extremt bra framträdande bandets plats på den progressiva stjärnhimlen. Pressen på att leverera en lika välljudande uppföljare verkade dock ta ut sin rätt och plattan ”All rights removed”-(2011) nådde inte riktigt upp till den extremt höga standard som sattes vid debuten. Den var på inga sätt dålig, men nådde inte hela vägen fram. En bidragande orsak var enligt min mening det lite väl variationslösa låtmaterialet och de väldigt likriktade låtstrukturerna, som då gjorde det lite svårt att skilja låtarna åt.

På nya ”The greatest show on earth” känns det som om Airbag har gjort en medveten satsning på att försöka utveckla och förnya sitt sound, vilket man faktiskt har lyckats riktigt bra med. På flera spår som i till exempel “Redemption” och titelspåret ”The greatest show on earth” har ett mörker, en kraftigare intensitet och en Porcupine Tree-aktig tyngd smugit sig in, vilket förändrar tonspråket en hel del. Detta skapar en betydligt större variation i låtmaterialet gentemot föregångarna vilket känns som en välkommen utveckling. I andra spår som: ”Silence grows”, ”Call me back” och den avslutande sviten ”Surveillance (Part 2 & 3)” är dock Airbag tillbaka med sitt lugna, harmoniskt vackra och lite tillbakalutade sound. Dessa tre spår låter precis som man har vant sig vid hur Airbag ska låta, och inspirationerna från den David Gilmour-frontade Pink Floyd-eran känns ganska så tydliga.

Musikaliskt är allt oklanderligt framfört där samtliga musiker visar sin kapacitet till fullo, men den som på tidigare alster mest imponerat är gitarristen Bjørn Riis. Samma sak gäller givetvis även denna gång, där Riis levererar ett gitarrspel som är så grymt bra att det ligger väl i nivå med Gilmours prestationer. Hans sologitarrspel på låtarna ”Call me back” och ”Surveillance (Part 2 & 3)”  har en timing, känsla och ton som är närmast magisk. ”The greatest show on earth” får naturligtvis ses som ett mycket välkommet och angeläget alster i bandets katalog. Genom sin nyfunna tyngd och större variation på låtmaterialet kommer ”The greatest show on earth” nästan upp i “Identity”-klass, vilket inte säger lite!!

8,5 / 10