12 Spur of the moment
13 Repentance
14 June
15 All falls down
16 Everything changes
17 Infinite fire

Två saker fick mig att tvivla när jag först hörde talas om Flying Colors 2012. För det första är tre av musikerna, Steve Morse, Neal Morse och Mike Portnoy ungefär lika upptagna som Barack Obama. Hur ska dessa herrar kunna synka sina scheman för ytterligare en grupp? För det andra är sångaren, Casey McPherson, minst sagt en främmande fågel med en bakgrund som snarare placerar honom i ett grungeband än en progrocksupergrupp. Men att se Flying Colors framföra sitt debutalbum live från Tilburg, Nederländerna, i september 2012 skingrar alla tvivel.

Under ledning av McPherson är Flying Colors en unik och genuint utvecklingsbenägen supergrupp. Med bara ett album i bagaget utökar de showen med ett nummer från varje medlems förflutna. Låtar med Dream Theater, Spock´s Beard och Dixie Dregs i all ära, men det är i egna kompositioner som den suggestiva ”Blue ocean”, den pampiga ”All falls down”, de smäktande växlingarna i ”Everything changes” och virvelvinden ”Infinite fire” samt i McPhersons gripande Endochinelåt ”Can´t find a way” som gruppen verkligen berättigar sin existens. ”Live in Europe” är en färggrann tonpalett som omfattar pop, jazz, alternativ rock och hårdrock i snirkliga arrangemang. Det blir inte mycket mer prog än så och publiken är inte sen att visa sin uppskattning. Som belöning för sitt engagemang får det allt ovanstående och en exklusiv version av ”Space truckin´”. Jag vet, den står inte med i låtlistan, men när eftertexterna rullat förbi kommer Flying Colors åter upp på scenen efter att ha varit i omklädningsrummet och vänt. Jag ger mig tusan på att publiken var höga som skorstenar när gruppen slutligen lämnade scenen.