12. Roses
Yogi Lang: Vocals, keyboards
Kalle Wallner: Guitars
Marcus Jehle: Keyboards
Werner Taus: Bass
Marc Turiaux: Drums

RPWL är som nog de mest inbitna progfantaster vet, ett riktigt bra tyskt band som började sin karriär som ett Pink Floyd-tributeband. Man övergick efterhand till att skriva eget material, och den grymt bra debutplattan ”God has failed” släpptes år 2000. De efterföljande albumsläppen: ”Trying to kiss the sun” –(2002), “Stock”-(2003), ”World through our eyes” –(2005) och “The RPWL Experience” –(2008) var även de av riktigt jämn och hög kvalitet. När så senaste studioplattan ”Beyond man and time”, som för övrigt är en konceptplatta släpptes ifjol kändes det som om bandet hade toppat formen rejält då nämnda platta höll så extremt hög kvalitet. Som brukligt är följdes releasen upp av en rejäl turné, under vilken dagens recensionsobjekt ”A show beyond man and time” filmades.

Det Polska skivbolaget Metal Mind Productions har de senaste åren gett ut ett antal riktigt bra alster med både inhemska och utländska band, samt att man också har gett ut flera högkvalitativa dvd:er. En sammanhållande faktor för flertalet av dessa konsertfilmer har varit att de flesta har varit filmade / inspelade på Wyspianski-teatern i Katowice, och så är också fallet med RPWL:s nya cd / dvd ”A show beyond man and time”. Konsertlokalen är som sagt en gammal teater och är förhållandevis liten i storlek, vilket ger en bra närhet mellan band och publik. På denna dvd framförs hela plattan ”Beyond man and time” i sin helhet rikt illustrerad med en sjungandes Yogi Lang i diverse mer eller mindre obskyra dräkter och utstyrslar. Det konceptuella textinnehållet förstärks också av filmer / animationer som visas på stora bildskärmar bakom och vid sidan av scenen.

Musikaliskt framför RPWL hela plattan på ett fantastiskt bra sätt, där Yogi Lang i egenskap av frontfigur / sångare innehar en oerhört viktig roll för slutresultatet. Han sjunger och förmedlar det textmässiga budskapet på ett riktigt bra sätt även om vissa av han scenutstyrslar / karaktärer ibland känns lite väl överdrivna. Puckelryggen i låten ”The ugliest man in the world (The ugly)” känns närmast grotesk. Gitarristen Kalle Wallner är enligt mitt tycke en helt fantastisk musiker som har ett mycket varierat och känslofyllt sologitarrspel. Hans solon i låten ”Beyond man and time (The blind)” gör nämnda låt till en av mina absoluta favoritlåtar alla kategorier!!. Övriga musiker gör sina partier på ett högst godkänt sätt, men de hamnar givetvis lite i bakvattnet efter de två stora herrarna Lang / Wallner. Succén borde givetvis vara ett faktum, men denna dvd innehåller ett antal riktigt stora missar som drar ner helhetsintrycket kraftigt.

En av de största negativa sakerna med denna dvd är den i mitt tycke lite röriga bildproduktionen, där man ofta blandar scenbilder och animationer / filmer på ett sådant sätt att man inte får någon överblick över vad som egentligen händer på scenen. Sen är det i mitt tycke närmast en dödssynd att som bildproducent ta med scener där långa kamerabommar kommer glidande in mitt i bild, passerande från sida till sida framför scenen. Detta händer gång på gång på gång. Hade denna kamera istället placerats längre bak i lokalen och i stället zoomat in scenen hade huvudkameran rakt framför scenen inte fått in den i blickfånget. Detta i kombination med krypande kameramän uppe på scenen i bild går fetbort för mig!! Bottenrekordet är nog svårslaget där man vid ett tillfälle ser två kameramän och en passerande kamerabom samtidigt i bild!! Detta skrämmande dåliga bildproduktionsarbete borde inte få finnas på ett alster på denna nivå, vilket ger ett närmast amatörmässigt slutresultat.

Om man kan bortse från ovan påpekade fadäser är ”A show beyond man and time” ett riktigt bra konsertdokument som musikaliskt visar vilket bra band RPWL verkligen är. När hela plattan ”Beyond man and time” är avklarad kör bandet en extralåt, nämligen den härliga låten ”Roses” med Ray Wilson (ex. Genesis) på sång. Wilson står med händerna i byxfickorna och ser närmast nyvaken och lite halvt ointresserad ut, men han sjunger destå bättre. Detta sköna avslut räddar dock upp helheten ytterligare en bit. Det obligatoriska extramaterialet känns väl lite halvintressant och består av ett bildgalleri, bandkommentarer, och en intervju med Lang / Wallner. Som sagt: RPWL är ett grymt band med en stor samling riktigt bra plattor i ryggen, där senaste ”Beyond man and time” här framförs på ett riktigt bra sätt. Hade då bildproduktion och bildmix varit av lika hög kvalitet hade succén varit given, nu blir det knappt bara godkänt vilket känns otroligt synd.

5,5 / 10