E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

 

 
 

 

 

Tim Morse – Faithscience (Audio Portrait Music)

1. Descent (2:45)
2. Voyager (9:10)
3. Closer (8:22)
4. Window (1:17)
5. Numb (3:43)
6. Myth (6:40)
7. Found It (8:47)
8. Rome (5:30)
9. The Last Wave (9:45)
10. Afterword (5:26)
11. The Corners (1:56)
 

 

Ifall du tycker om Yes klingar kanske namnet Tim Morse bekant. Det var nämligen han som år 1995 ställde samman boken ”Yesstories”, där bandmedlemmarna själva berättar om alla sina album och snart sagt varenda låt. I den lilla författarpresentationen skriver Tim Morse att han letar eget skivkontrakt; en internetrevolution senare skippar han detta led och ger ut sin musik på egen hand.

Som väntat finns många Yes-likheter. Lyssna exempelvis på den akustiska instrumentalen ”Window”, och den kunde ha varit plockad direkt från Steve Howe. Fast när den går över i ”Numb” är gitarrplocket snarare influerat av Genesis. I ”Found It” hör jag paralleller till Keith Emerson och Pete Townshends syntexperiment i The Whos ”Baba O’Reilly” (och därmed indirekta Terry Riley-influenser). Det svängiga berättandet i ”Rome” för å sin sida tankarna mot Andy Tillisson och The Tangent.  ”Closer” påminner lite överraskande om Uppsalas Violent Silence (och dessas avknoppning Hidden Lands), men så bryter ett countrydoftande gitarrsolo à la Steve Howe in, och så är vi i Yesland igen. Som kuriosa kan nämnas att violinisten Dave Ragsdale från Kansas medverkar på skivan.

Albumets huvudnummer är emellertid den slutsvit som består av ”The Last Wave”, ”Afterword” och ”The Corners”, där Morse låter klaviaturlöpningarna flöda, där härligt krångliga passager och riff avlöser varandra, och där det görs ett antal härliga gitarrsolon. Oklart dock om det är Jerry Jennings eller Mark Dean som spelar dessa. Kanske båda två?

Inalles ett mycket infallsrikt och charmant producerat album, som dock tappar en aning på vokaldepartementet. Tim Morse har visserligen en fin sångröst i mjukare partier, men det hade behövts en kontrasterande sångare för att få de mer kraftfulla partierna att blomma ut till fullo.

www.timmorse.com

7/10

Daniel Reichberg

 

 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna