Elephant 9 with Reine Fiske - Atlantis (Rune Grammofon)

Tycker du att musik gärna får vara bångstyrig och aggressiv? Gillar du egensinnig instrumentalmusik i rock in opposition-vågens kölvatten? Se då hit! Elephant 9 är ett norskt band som till detta album tagit hjälp från broderlandet Sverige och Dungengitarristen Reine Fiske. Bland namnkunniga medlemmar finns även keyboardisten Stålke Storlökken, som gjorde fjolårets mästerliga ”The Death Defying Unicorn” tillsammans med Motorpsycho.

Det är riktigt läckra musiklandskap Elephant 9 målar upp, och de ger inte sin lyssnare någon chans till inskolning. Nej, startnumret ”Black Hole” är pang på rödbetan direkt. En ettrig fusionjazz på ren hårdrockgrund smäller lyssnaren på käften och ack, så skönt det är. Uppföljande ”The Riddler” erbjuder Jon Lord-orgel och jag greppar efter referenserna. Yes under sitt mest experimentella 70-tal? Motorpsycho? Något det faktiskt är riktigt likt är förfjolårets samarbete mellan Alan White, David Torn och Tony Levin, om vilket jag skrev ”möljer och bråkar, men är också vänt melodiska”. Detsamma gäller i högsta grad även här. För även om gruppen ger sin lyssnare en match, så återkommer ständigt klistriga melodier och riff, som mitt i all konstighet gör musiken paradoxalt lättlyssnad.  Elephant 9 vet också vad variation vill mena. Lyssna på titellåten ”Atlantis”, och du får inte bara en lugn och harmonisk vilopaus halvvägs in i ambient-land (och med ett andra parti à la Flower Kings på bästa improvisationshumör), utan dessutom blir effekten så mycket större när det stentunga ångloket åter frustar fart genom islandskapet.

Somliga delar av albumet är genuint monotona (”Psychedelic Backfire”), men aldrig så man kan slappa till. Elephant 9 kräver sin lyssnares uppmärksamhet hela tiden, och de får den också, tack vare musikens enormt levande karaktär. Ibland ges intrycket av att rubbet är improviserat, emellertid aldrig på flummigt vis. Här har vi musiker som vet precis vad de vill åt, och har kunnandet att åstadkomma. Och jäklar, vad det svänger. Slutnumret ”Freedom’s Children” får mig att tänka på instrumentalsegmentet av ”Space Truckin’” på Deep Purples mäktiga ”Made In Japan”.

Daniel Reichberg