9."Boss of Me" - 4:09
10."Dancing Out in Space" - 3:24
11."How Does the Grass Grow?" - 4:33
12."(You Will) Set the World On Fire" - 3:30
13."You Feel So Lonely You Could Die" - 4:41
14."Heat" - 4:25

Så fort den inledande titellåten rullar igång tänker jag ”The Beauty and the Beast”. Nej, några Robert Frippska elefantgitarrer finns inte, men anslaget är detsamma som i den gamla galna 1977-låten: ettrig rockstomp som driver låten massivt framåt. Sedan följer något som kan liknas vid en parad genom Bowies alla stilar. Verserna i ”Dirty Boys” tycks fångade ur Bowies projekt kring dramatikern Bertolt Brecht. Ljuvliga, stråkklädda ”The Stars Are Out Tonight” för tankarna till ”Looking For Water” på förra albumet ”Reality”. ”Love is Lost” hade kunnat vara hämtad från ”Lodger” eller ”Scary Monsters”. ”If You Can See Me” med sina märkliga takter och till synes slumpartade sång formligen vräker Bowie rakt in i progrockfållan. Vi hör en kul vink till gamla “Ziggy Stardust”-klassikern ”Five Years” i slutet av ”You Feel So Lonely You Could Die” (här ylar faktiskt sologitarrerna loss, tack vare Earl Slick får man misstänka?).  Och så avslutar vi med den gastkramande, halvakustiska ”Heat”, som väl hade kunnat plockas från härligt överambitiösa ”Outside” från 1995.

Jag har redan sett ord om Bowies ”storartade återkomst”, men där måste jag sätta ner foten. ”The Next Day” är visserligen ett spännande och synnerligen välljudande album, men jag hade faktiskt hoppats på lite mer från mannen som en gång gav oss ”Diamond Dogs” och ”Station to Station”. Särskilt som han haft tio år på sig att skriva. Gång på gång tänker jag ”fantastiskt, det här är nästan lika bra som förr”. Nästan. För trots dess stora njutbarhet sällar sig ”The Next Day” knappast till de stora Bowie-släppen. Bowie har idag musiken som en givande hobby, men den utsvultna hungern frodas i det förgångna.

7/10

Daniel Reichberg