7. Heaven and Back
8. King of it All
9. Bringer of Evil
10. Flyblown World
11. God's Gift
12. Shadows of a Broken Dream

Svenska Syron Vanes har existerat som band sedan början av åttiotalet och har så här långt i karriären lyckats kränga ur sig fyra album med klassisk heavy metal av varierande kvalité. Nya given ”Evil Redux” följer bandets inslagna linje om än med ett mycket mer uppfräschat sound numera. Musikaliskt är det knappast någon revolution inom heavy metal som vi pratar om här utan alla låtar är i princip uppbyggda på samma sätt och alla följer standardmallen. Ett fett riff som öppnar låten, vers, allsångsrefräng, vers, ylande gitarrsolo, allsångsrefräng. Ungefär så är musik uppbygg mest hela tiden och allsångsrefrängerna är inte så allsångsvänliga som man vill ha dom. Här finns en handfull sköna gitarriff som tilltalar en riffnörd som mig själv men utöver det så känns materialet ganska så enkelspårigt. Ibland känns det även som om dom brottas med om dom skall spela heavy metal eller melodiös hårdrock. Det mellanting som då uppstår känns lite krystat och är svårt att greppa men det är nog soundets fel lite också. Ljudbilden känns väldigt klinisk och modern för att vara sådan här musik. Även touchen på musiken är av ett lite modernare metal-snitt emellanåt vilket säkert kan skrämma bort den mer traditionsbundne heavy metal-lyssnaren.
Alltså det är inte dåligt. Musikerna sköter sig ypperligt och den kraftfulla sången är tillräckligt varierad men allt faller på att helheten är oerhört trist. Man har definitivt hört det förut, här finns inget nytt som eggar smaklökarna och intrycket blir att det är en ganska så medelmåttig skiva. Tyvärr.

Betyg: 5/10