8. Lucky
9. While We Slept in Burning Shades
10. Despite the Shell
11. As Heard on Tape
12. The Grand Utopia

Jolly består av fyra amerikaner från New York : Anadale - Gitarr,Sång, Joe Reilly – Keyboards, Anthony Rondinone – Bas och

Louis Abramson – trummor. De har släppt två plattor förut varav den senaste alltså var del 1 till “The audio guide to happiness”. Debutplattorna rönte viss uppmärksamhet och ledde till turnéer med bland annat Riverside och Flying Colours. En lite speciell egenhet hos deras inspelningar har varit användandet av så kallad binarual teknik som är en sorts inspelning med två mikrofoner. Skall inte förväxlas med stereoinspelning eftersom det låter olika då man lyssnar i hörlurar jämfört med i vanliga stereohögtalare. I vilket fall, det var inget som jag funderade på när jag lyssnade på plattan (i hörlurar). En väldigt speciell sak med den nya plattan är att bandet under inspelningen drabbades av total katastrof när deras inspelningsstudio totalförstördes av orkanen Sandy. Men efter lite finansiell hjälp av trogna fans lyckades de slutföra inspelningen av nya plattan.

Hur låter då Jolly?  För mig (som inte hört dem förut) så hamnar de i kategorin melodisk ProgMetal. Rätt trevliga kompositioner och utan tvivel bra gjort. Många  influenser utifrån, bl a både reggae- och diskoflörtar som absolut inte förstör något. Sångaren (Anadale) är mycket kompetent och stämsången som åstadkoms genom alla pålägg är riktigt snygg. Men tyvärr är låtmaterialet inte helt igenom starkt och jag kommer på mig själv med att tappa intresset i flera av låtarna.

Några favoriter finns dock i låtarna ”You against the world”, ”Aqualand and the 7 suns” (skön stämning med det akustiska gitarrsoundet, det vandrande pianot, det lugna flytet i låten och det lite diskoinfluerade soundet på slutet) samt ”While we slept in burning shades” (oemotståndlig refräng som man kommer på sig med att lalla på efteråt). Även balladen ”As heard on tape” är riktigt njutbar.

Alltså, en skapligt bra platta som säkert kan tilltala många med ProgMetal-faiblesse. Som förband till Riverside på den kommande turnén duger de förmodligen alldeles utmärkt. Men betyget blir ändå måttligt högt för den kräsne Artrockaren.