15. Bedlam Fayre
16. The Tinder Box
17. The Visitor
18. Solomon
19. Crying for Help VII
20. Ascension

Arena har tuffat på med sin symfoniska progressiva rock i snart 20 år. Efter ett sexårigt uppehåll i produktiviteten släppte de 2011 sitt sjunde studioalster The Seventh Degree of Separation. Samma år passade de även på att filma ett gig i polska Katowice vilket nu släpps på DVD under namnet Rapture.

Bandet kallas bland lite välvilligt för ”supergrupp”. Detta mest tack vare trummisen Mick Pointers tidigare medverkan i Marillion samt keybordisten Clive Nolan från bl.a. Pendragon.  I ärlighetens namn så kan man väl tycka att Pointers medverkan på Marillions första platta, snart 30 år sedan, känns lite blekt ur marknadsföringshänseende. Om det är tack vare Mick Pointer som det ändå ibland påminner lite om hans tidigare band ska jag låta vara osagt, men vissa likheter kan ibland anas. Relativt nye sångaren Paul Manzi som i pressreleasen beskrivs som ett karismatiskt tillskott i bandet har lånat lite uttryck från både Fish och även några uns från Pater Gabriel. Med sin lite proklamerande och dramatiska sångröst gör han ett ganska bra jobb. Beträffande karisman så ställer jag mig dock något tveksam. Och det är synd, för gudarna ska veta att rent visuellt så är det här ganska tråkigt att se på.

Inledningen på konserten är lite trevande och oinspirerad. Sången är onödigt pratig och låtarna känns profillösa och träiga. Det är inte förrän i femte låten, What If, som det lossnar på allvar. När de sedan levererar fina versioner av One Last Au Revoir och Burning Down så åker mungiporna upp på den svårflörtade recensenten. Av de tjugo låtarna på DVDn så är det just de ovan nämnda som tilltalar mig mest. Konserten som helhet innehåller en del guldkorn och det musikaliska framförandet är klanderfritt. Tyvärr är det något för få låtar som sätter sig på allvar. Det är ofta rätt bra men sett till helheten inte nog engagerande

Ljudet på DVDn är riktigt bra och bilden helt ok. Som bonusmaterial bjuds vi bland annat på intervjuer med Mick Pointer och Clive Nolan.

6/10

Eric Eklund