3. Feeding frenzy
4. Last man on earth
5.
Indigo
6. Prayer
7. Paintbox

Engelska Pendragon är en institution inom progrocken. I Polen är de ikoner. Därför är det inte alls konstigt att all officiell livedokumentation av Pendragon under de senaste tio åren är inspelad i Polen. Med nio studioalbum i bagaget har Pendragon en gedigen katalog att framföra låtar ifrån. Glädjande nog gör de också det på sina konserter – de fyra senaste livesläppen kan ses som ett pussel över gruppens karriär och det är inte många bitar som dyker upp som dubbletter.

Out of order comes chaos (inspelad den 11 april 2011) baseras på den engelska kvartettens bästa album. De båda senaste och hårdaste albumen så här långt i bandets karriär, Passion (2011) och Pure (2008), står för sex av fjorton spår medan övriga låtar kommer från de fyra skivorna utgivna 1991-2001. Detta bidrar till en fantastiskt fin dynamik i repertoaren. Låtarna är starka rakt igenom hela konserten och smälter ihop till en uppvisning i klassisk och modern neoprog. När låtar som ”Back in the spotlight” och ”Not of this world” spelas önskar jag mig ett nytt album med fantasifullt omslag och varma keyboardslingor i tivolipuls, och när jag hör ”Comatose” och ”Indigo” tycker jag att Pendragon har utvecklats i en spännande och originell riktning. När de kör ”This green and pleasant land” har de hittat det bästa av båda världarna.

Förutom bredden i materialet imponeras jag också av bandets skicklighet, i synnerhet ledaren, sångaren tillika gitarristen Nick Barrett. Han har inget imponerande röstregister, men det han har använder han optimalt och speglar hela sitt känsloregister med en aldrig sinande glöd.

Betyg: 9/10