3. Deluded Darling
4. Bjälken I Ditt Öga
5. What a Trip
6. By the Neck
7. You Are the Wall
8. Entering the Night

Jag har totalt missat Linköpingsbandet Oblivius debutalbum ”Goons and Masters” (2009) men det är något som måste ändras på. Uppföljaren som nu är här faller mig nämligen helt i smaken och stärker vårt lands ledande position inom den så kallade retrorocken. “Creating Meaning” som verket heter visar inledningsvis upp ett band som levererar grundmurad sjuttiotalsrocksväng med en snygg touch av blues samt en gnutta ökenrock. Det är rakt på, det är tungt, det är hårt och det är medryckande. Men något saknas. Känslan av att musiken är något opersonlig kryper på och det varma och jordnära som jag eftersöker med sådan här musik känns aningen avlägset. Det är absolut inte dåligt. Jag gungar med och är faktiskt lite lyrisk över det sväng som bandet får till. Men så händer något. Tempot tas ner en aning och lyriken byter språk till svenska. Med småepiska åttaminutaren “Bjälken I Ditt Öga” så visar bandet upp en mer dynamisk och äventyrslysten sida. Här går bandet från att liknas vid Black Sabbath eller Graveyard till att istället paras ihop med November och Abramis Brama. Det är en helt fantastisk liten låt som med flertalet olika utseenden både berör mig och rycker med mig på samma gång. Helt plötsligt får musiken både den personlighet och värme jag eftersökte tidigare. Synd att det svenska språket endast förekommer på detta spår bara. Men oavsett så är den andra halvan av albumet ett nöje att avlyssna den också. “What a Trip” är med sitt höga tempo och öppna spjäll till exempel raka motsatsen till “Bjälken I Ditt Öga” och “You Are the Wall” bjuder på en del riktigt tunga partier. Avslutningen med lugna “Entering the Night” känns aningen malplacerad men sätter ändå en snygg punkt för skivan.

Oblivius överraskar mig verkligen med ett rakt men ändå dynamiskt och fett sjuttiotalssväng även om de inte är på något sätt unika i dagens musikklimat. Men om du, precis som jag, har fallit pladask för den nya vågen av sjuttiotalsrock som väller över oss idag så är “Creating Meaning” ett stabilt tillskott till skivsamlingen.