10. Share this dream
11.
Treachery
12. The ritual
13. Anzeray speaks
14. Aftermath

Kompositören, keyboardisten och sångaren Clive Nolan är ett mycket aktat namn i neoprogkretsar. Men frågan är om han inte borde vara mer erkänd i andra sällskap. 2008 lanserade han nämligen rockoperan She under gruppnamnet Caamora och nu är han aktuell med en renodlad musikal – Alchemy. Nolan har komponerat text och musik till denna äventyrsmusikal som får Indiana Jones oxpiska att vina. Handlingen utspelar sig vid mitten av 1800-talet och handlar om jakten på tre föremål som tillsammans uppenbarar stigen mellan livet och döden. Storyn är rafflande och innehåller spänning, svek, romantik och död. Frågan är om den gudomliga hemligheten ska falla i ondskan händer eller om den goda sidan ska lyckas bevara den.

Den gode professor Samuel King (Clive Nolan) och den svekfulle lord Henry Jagman (Andy Sears, ex-Twelfth Night) är huvudkombattanterna i dramat och om sångprestationerna skulle avgöra striden så vinner det onda anhanget en jordskredsseger. Sears är strålande genom båda akterna och är en av många behållningar i Alchemy. Nolan gör visserligen en bra roll, mycket starkare än i She, men han har också de exceptionella sopranerna Agnieszka Swita (Caamora), Vicky Bolley och Noel Calcaterra på sin sida. Vilka talanger! I andra bärande roller märks framför allt David Clifford (Red Jasper) och Paul Menel (ex-IQ), men samtliga sångares sjungna och talade partier för händelserna framåt på ett mycket medryckande och teatraliskt sätt. Arrangemangen är briljanta och lyssnaren bjuds på solosång, duetter och flerstämmig sång i absolut världsklass.

Till det kommer den till librettot alltigenom välkomponerade musiken. Det enda jag saknar i den musikaliska presentationen är något mer uppskruvat tempo när spänningen stiger och mer botten och tyngd i ljudmixen i några dramatiska ögonblick. Och hitlåten. Alchemy är två timmar ytterst melodiös, teatralisk rockmusik med gott om finstämda sånger. Men hitlåten som definierar verket och ger det klassikerstatus undgår mina öron.

Betyg: 9/10