1. Enemy march
2. Invasion
3. Queen of armageddon
4. No survivors
5. Fight back
6. Defeat

Ibland trillar det ner plattor i brevlådan med band som man aldrig lyssnat på, eller knappt hört talas om. En sådan platta är Jupiter Societys tredje alster ”From endangered to extinct”. Bandet leds av kompositören / keyboardisten Carl Westholm som har ett förflutet i band som: Carptree, Krux, Candlemass, Abstrakt Algebra mfl. På detta nya alster, liksom på de två föregånde plattorna ”First contact / Last warning” – 2008 och ”Terraform” –2009 har Westholm samlat ett gäng riktiga kanonmusiker.

Vad sägs om följande medmusikanter: Mats Levén (Candlemass, Krux, Yngvie Malmsteen mfl, mfl.), Leif Edling (Krux, Candlemass mfl.), Marcus Jidell (Evergrey, ex. Royal Hunt), Fredrik Åkesson (Opeth, Krux), Dirk Verbeuren (Soilwork, Scarve mfl.) Bara denna nämnda lineup, och övriga icke nämnda medmusiker borde ju garantera ett ytterst högkvalitativt slutresultat!??

”From endangered to extinct” utgör en apokalyptisk berättelse om de absolut sista timmarna i mänsklighetens historia. I pressreleasen benämns bandets musik som: ”Symphonic Sci Fi Metal” vilket man ganska omgående inser matchar det textmässiga till fullo. Hade som sagt ingen koll på Jupiter Society innan, men har också hunnit lyssna in mig lite på ”Terraform”-plattan. Enligt promobladet ska ”From endangered to extinct” ha en mörkare och betydligt hårdare ljudbild än föregångarna, och detta stämmer ganska bra. Westholm och medkumpaner har fört det musikaliska konceptet ytterligare en bit framåt, och levererar en klart intressant platta som växer för varje lyssning.

Rent musikaliskt målas det upp en mycket mörk och apokalyptisk historia, som emellanåt påminner en hel del om vad Ayreon brukar syssla med. Carl Westholm har skrivit, arrangerat och producerat all text och musik, samtidigt som han lirar alla keyboards. Han har utöver det textmässiga temat skapat ett musikaliskt landskap som färgar det ödesmättade och klart oroväckande händelseförloppet ytterst väl. Historien bärs fram av tre riktigt skickliga sångare, där Mats Levén, Öivin Tronstad och Cia Backman delar på det vokala ansvaret. Hade ingen koll på vad Tronstad och Backman hållit på med tidigare, men vet nu att de samarbetat mycket med Westholm på bland annat Carptree-plattorna. Deras insatser är mycket dynamiska och känslofyllda, men den som totalt stjäl showen är Mats Levén! Vilken pipa den karl´n har. Gitarrjobbet är både tungt, massivt och välspelat och innehåller en stor dos av variation och teknisk brillians med riktigt coola solon från herrar Jidell och Åkesson. Rytmsektionen känns riktigt samspelt och tight och som vanligt när Dirk Verbeuren är inblandad, inser man vilken riktigt överjävlig trumslagare han är!

”From endangered to extinct” är inte direkt någon lättlyssnad platta som man bara har på i bakgrunden, utan den ställer betydligt högre krav på lyssnaren än så. Bäst kommer den till sin rätt om man har tid att sätta sig ner i ett helt mörkt rum, och lyssna riktigt högt med lurar på. Från början till slut, för då är den riktigt bra och engagerande, och lite smått kuslig.

7 / 10