4."Beware My Love" - 4:58
Sida 6:
1."Letting Go" - 4:33
2."Band on the Run" (Linda McCartney/Paul McCartney) - 5:46
3."Hi, Hi, Hi" (Linda McCartney/Paul McCartney) - 3:48
4."Soily" - 5:44

Wings var inte den omedelbara framgångssaga som den borde ha varit, med tanke på att man hade en ex-Beatle med i bandet. Debuten "Wild Life" (1972) gick många förbi, eftersom man helt enkelt inte visste vilka som var med i gruppen. Inte heller uppföljaren "Red Rose Speedway" blev någon dundersuccé, trots att man nu kallade sig "Paul McCartney & Wings" och trots att man nu fick en jättehit med "My Love". Men 1977 hade man byggt upp en solid karriär med hitlåtar som "Band On The Run", "Jet", "Listen To What The Man Said" och "Silly Love Songs"; succén var så kraftig att fans kunde höras säga "Beatles? Ja, det var väl bandet som Paul hade före Wings?". Det var då som "Wings Over America" släpptes i sitt dödligt läckra Hipgnosis-omslag, en livetrippel som varit mystiskt försvunnet från marknaden i åratal, men som nu åter ser dagens ljus i samband med remastringen/återutgivningen av McCartney-katalogen.

Det är ett härligt livealbum vi hör. Alla hits avhandlas, liksom ljuvliga albumspår som den smäktande "Letting Go", den gladjazziga "You Gave Me The Answer" eller den oroväckande, mörka "Beware My Love". Att Wings är ett band inympas genom att såväl Denny Laine (gitarr/bas) som Jimmy McCullouch (gitarr) bereds plats som frontsångare (Laine framför exempelvis sin hit "Go Now" från tiden i The Moody Blues), men självfallet är McCartney gruppens huvudfigur. Ingenstans görs detta så tydligt som när man återvänder till Beatles i sex låtar. Det behövs inte mer än några inledande ackord i "Lady Madonna", "Yesterday" eller "The Long And Winding Road" för att publiken ska explodera. Så samtidigt som "Wings Over America" markerar toppen på Wings triumftåg över världen, är albumet ändå en lite sur påminnelse om att lika stora som Beatles kunde de aldrig någonsin bli.

Ljudet? Ja, det sägs att man verkligen har lyft sig från den tidigare CD-utgåvan, vilken jag inte har, men som ska vara rejält murrig. Ändå tycker jag den här utgåvan är för basdominerad. Kanske inte konstigt, med tanke på att Paul McCartney är albumets huvudman, men helt bra låter det inte, och i flera fall föredrar jag låtarnas mer gnistrande studiovarianter. Skäl nog att skippa "Wings Over America"? Knappast. Det här är njutning från första sekund till nästan sista: Småsega "Soily" är ett märkligt val till slutnummer.

Avslutningsvis ber jag en bön för att återutgivningarna ska rappa på. I nuvarande takt (en eller två skivor om året) kommer folk att ha slutat köpa skivor innan vi når vägs ände.

8/10

Daniel Reichberg