6. David's Wasp (6:25)
7. Different Worlds (5:32)
8. Until You're Gone (5:19)
9. Mighty World (4:56)

Bonus Track:
10. Master Of Puppets 04:52

Osada Vida är ett polskt progressivt rockband som för mig fram till nu bara varit ytterligare ett band jag inte haft tid att utforska. Jag har sett namnet florera i olika sammanhang men de har på något sätt hamnat utanför min radar, jag tror att det har med namnet att göra. Vilket säger mer om mig än om dem! De har släppt plattor regelbundet sedan 2000, ”Particles” är deras sjätte fullängdare tillika fjärde helt med engelsk sång.

Efter första genomlyssningen hade jag svårt att bestämma om detta var något jag gillade eller ej, det var svårt att se någon röd tråd i musiken. Ett antal spelningar senare började det gå upp ett och annat ljus, själva poängen verkar ligga i att den röda tråden saknas. Det blandas och ges friskt i influenser och genres. Prog, jazz, growl, you-name-it…

Första spåret, ”Hard-Boilled Wonderland” låter som en mix av Simon Says och Galleon i en Yes-kostym, ”Shut” är Porcupine Tree-influerad hård prog med growl, ”David’s Wasp” är ett jazzigt instrumentalt stycke med underbart gitarrspel som kunde varit ett tidigt Flower Kings alster. Rockballaden ”Until Your Gone” är nog ändå favoriten, vackert så det förslår! Bonusspåret ”Master of Puppets” (Metallica) är lite av en överraskning, här i en tolkning som drar åt jazz-hållet.

Allt framförs med bravur och spelskickliget, Marek Majewskis sång är utomordentlig och engelskan är helt utan polsk brytning. Bartek Bareskas gitarrspel bör också framhållas och är top-of-the-notch.

Osada Vida kommer nu att sorteras in bland band innanför radarn och deras tidigare produktioner måste nu införskaffas, i alla fall kollas upp. Jag rekommenderar fans av Spock’s Beard, Riverside, Porcupine Tree, (annat progband du gillar) att kolla upp Osada Vida, de kommer att överraska dig och det positivt.

Betyg: 7,5/10

Joachim Hansson