1. Future Warrior
2. Patagonia
3. Mission Sunset
4. Shortwave Radio
5. Tropics
6. Antarctic Handshake

Enbart tanken på att korsa Isis mörker och tyngd med Deftones aggressiva metal och bärande melodier är kittlande. Tre Isis-medlemmar och Deftones-sångaren Chino Moreno känns på förhand som en krossande kombination helt enkelt. Därför är det med stor förvåning jag lyssnar på ”supergruppen” Palms debutalbum för även om man känner igen sig så är detta något jag aldrig hade kunnat förvänta mig. Tillsammans har kvartetten skapat något som närmast går att beskriva som atmosfärisk progressiv pop/rock på amerikanskt vis där låtarna är långsamma, långa och musikerna inte är rädda för att låta det ta tid till att nå målet. Gitarriffen är så gott som obefintliga då de jobbar med pockande melodier istället och de gånger bandet tar i lite och ger tyngd till musiken så är det en distade gitarrmatta som gäller. Keyboarden spelar även den en stor roll i ljudbilden och hjälper till att skapa den atmosfäriska stämningen. Traditionella låtstrukturer är inget som detta band sysslar med utan det har mer satsats på att skapa en snygg atmosfär för Chino Moreno att jobba med. För det är just Morenos desperata och melankoliska sång som ger liv åt låtarna. Hans sång skänker ett drömskt skimmer över musiken och det blir nästan psykedeliskt på sina ställen. Faktum är att det är Morenos sång som är den stora behållningen på detta album för musiken blir i längden ganska platt och odynamisk. Men jag gillar detta ändå på något sätt. Jag kan inte påstå att jag slår volter av glädje men det är något som tilltalar mig i bandets musikaliska drömlandskap. Man måste helt klart vara på rätt humör för att kunna orka sig igenom hela skivan. Är du det minsta trött så lär du snart vaggas till sömns oavsett om du sitter ner eller står upp. Men om sinnesstämningen är den rätta, det får gärna vara lite gråmulet utanför fönstret, samtidigt som du låter Palms toner flöda ur ett par hörlurar så kan du få dig en rätt så vacker musikupplevelse. Förvisso en mörk, dyster och melankolisk upplevelse men ändå ganska vacker.

palmsband.com