9. Last outpost
10. Time flies
11. Free lost angels

Johnny Engström: Guitars, vocals, keyboards
Niklas Högberg: Bass
Galle Johansson: Drums

Svenska bandet Dead End Space släppte nyligen sin första platta “Distortion of senses”. Bandet är dock ingen ny företeelse utan har under ett antal år existerat som Johnny Engström Band, med vilka man släppt plattorna: ”From birth to chaos” –2009 och ”Magnetic force” – 2011. Var inte så värst inlyssnad på JEB innan, utan hade i princip bara hört ett par spår från första plattan, och detta utan att bli speciellt imponerad. Tillräcklig koll hade jag i alla fall för att inse att ”nya” bandet Dead End Space kändes som en naturlig fortsättning på förut nämnda band, och framförallt som en rejäl kvalitetshöjning.

Dead End Spaces musik ska enligt pressreleasen klassas som progmetal, men det anser jag vara en sanning med modifikation. Visst finns här många genretypiska ingredienser, men bandets musik innehåller så mycket mer. “Distortion of senses” är textmässigt en rejält mörk platta som behandlar ämnen som: spöken, det oväntade, och livet efter döden. Det första band som jag kommer att tänka på när jag hör Dead End Space är proggiganterna Rush, men med ett eget och emellanåt betydligt tyngre sound. Johnny Engström har en röst som låter lite ansträngd och gäll, samtidigt som han har ett kraftfullt lite släpigt vibrato, vilket naturligtvis förstärker Rush-vibbarna. Tyckte också att rösten kändes väldigt välbekant, och insåg efter ett tag att han påminner ganska så mycket om Robert Zima i Trettioåriga Kriget. Johnny har förutom sången lirat alla gitarrer och keyboards på plattan vilket han gör på ett ytterst skickligt sätt. Han har en stor variation både i komp / sologitarrspelet med en skön känsla för både tekniskt avancerade passager, men också i de lugnare partierna med en härlig timing, känsla och inlevelse. Medmusikanterna Niklas Högberg (bass) och Galle Johansson (drums) är även de riktigt bra på sina respektive instrument och den musikaliska helheten blir därigenom ytterst tilltalande.

“Distortion of senses” är en lång platta med flera riktigt långa låtar, och den kräver ett antal genomlyssningar innan man får grepp på helheten. Låtarna är överlag mycket välkomponerade med en stor variation när det gäller känsla, intensitet och tyngd. Samtidigt händer det hela tiden mycket inom varje låt med ibland flera olika teman, stämningslägen, samt tempo och taktartsbyten. Nästan alltid fungerar detta ypperligt men vid några få tillfällen känns vissa arrangemang lite väl överarbetade, och det kan då bli lite onödigt invecklat. Materialet på “Distortion of senses” är som tidigare nämnts mycket varierat samtidigt som det är snyggt lirat och arrangerat. Kvalitetsmässigt är nivån ruskigt hög och plattan innehåller flera höjdarspår, som de sanslöst bra låtarna: “Distortion of senses”, ”Drama fields”, ”Breathe in Breathe out” och ”Time flies” som jag bara älskar.

Hade i början lite svårt för Johnnys röst, men har för varje lyssning på “Distortion of senses” insett hur personlig och viktig den är för den musikaliska helheten. Bandet påminner som tidigare nämnts en hel del om Rush, men de känns överlag betydligt tyngre i sitt tonspråk, vilket definitivt tilltalar mig. Man har dessutom lyckats med att inte på något sätt låta som ett plagiat, utan man har tagit vara på influenserna och skapat något eget, välljudande och riktigt beroendeframkallande. Dead End Space är ett jävligt grymt band och “Distortion of senses” en riktigt jävla bra platta med många kanonlåtar, och med instrumentala insatser av kanonhög klass. Kan de dessutom framföra dessa alster på ett lika bra sätt live, har vi ytterligare ett svenskt band på väg uppåt på den progressiva ”stjärnhimlen”.

9 / 10