E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

 

 
 

 

 

Structural Disorder - The edge of sanity

 

1. I 1.18
2. Rebirth
3. Peace of mind
4. The longing and the chokehold
5. Funeral bells
6. Sleep on aripiprazol
7. Corpse candles
8. The child in the ocean
9. Sins like scarlet
10. The fallen
11. But a painting
12. Pale dressed masses
13. The edge of sanity

 
Markus Tälth: Vocals, guitars
Johannes West: Electric accordeon, vocals
Hjalmar Birgersson: Guitar, piano, vocals
Erik Arkö: Bass, vocals
Karl Björk: Drums
 

 

Structural Disorder består av en samling unga musiker som träffades när de alla studerade vid kungliga musikhögskolan i Stockholm. Varefter man bestämde sig för börja lira ihop och att bilda ett progressivt metalband. Alltså ett gäng med höga ambitioner som inte långt därefter släppte sin första ep betitlad: ”A prelude to insanity”. Nu har det hunnit gå ett par år och det har blivit dags för bandet att släppa sin debutplatta: The edge of sanity”. Nämnda alster är en mörk och ganska kuslig konceptplatta som handlar om en man, som efter att han har fått reda på att han ska bli far för första gången, går in i en psykos och under inflytande av inre röster mördar sin fru och deras ännu ofödda barn. Knappast någon solskenshistoria alltså, men ändå ett tänkvärt och intressant ämne att väva en story kring.

Första gången jag hörde talas om bandet och deras ”The edge of sanity” slogs jag av hur vågat och modigt det var av dessa unga musiker att redan på debutalstret ge sig i kast med att skapa en konceptplatta. Det krävs mycket höga kvaliteter både vad gäller komposition, textförfattande och musikaliskt framförande för att få till ett verk som håller hela vägen ut. Detta insåg jag redan vid första genomlyssningen att man faktiskt hade lyckats riktigt bra med. Structural Disorder har för att backa upp det textmässigt mycket mörka, sjuka och desperata skeendet lyckats knåpa ihop tretton låtar som hänger ihop riktigt bra. Bandet lirar grymt tight och har ett sound som matchar temat till fullo. Bitvis är det riktigt hårda och svintunga riff som levereras, samtidigt som de allt som ofta bryter av med konstiga taktarter och tempobyten. Jag ser inte bandet som i första hand ett renodlat progmetalband, utan snarare ett metalband som kryddar sin musik med många intrikata och raffinerade progressiva inslag. Bandet har en tyngd och kraft som ibland påminner om Opeth fast utan att bli riktigt så mörka och brutala, utan mer nyansrikt lite åt Porcupine Tree-hållet. Visst levererar sångare / gitarristen Markus Tälth en hel del growls och grymtningar, men han är en sångare med ett mycket bredare vokalt register än så. Han är kanske inte i första hand någon skönsångare, men han har ändå en röst med stor personlig karaktär och inlevelse, vilket jag personligen tycker är mer viktigt för ett bands sound.

De flesta låtar på plattan håller en riktigt hög och jämn kvalitet, och innehåller oftast en mycket stor dos dynamik ,där en låt kan vara både extremt komplex och svårspelad i ena stunden, för att i nästa bli lugn, finstämd och harmonisk. Ett utmärkt exempel på detta är ett av plattans bästa spår: ”Corpse candles” där det tekniskt fulländade och komplexa blandas upp med vackert sjungna och betydligt lugnare avsnitt. Låter lite som ”Saga goes deathmetal”, vilket enligt min mening låter som det bästa från två världar. Detta skapar en stor variation när det gäller både tyngd, tempo och intensitet vilket gör att låten hela tiden känns intressant och utvecklande. Flera andra exempel på detta förfarande är de utmärkta låtarna: ”Rebirth”, ”Funeral bells” och inte minst det mäktiga avslutningseposet ”The edge of sanity”. Till de mer vackra och finstämda favoriterna räknar jag: ”The fallen” och framförallt ”Pale dresses masses” som känns som värdiga representanter för det lite lugnare soundet på plattan. Enda tillfällena då det känns som om bandet tagit sig lite vatten över huvudet är i vissa längre instrumentala partier som på : ”Sleep on aripiprazol” där det känns som om de upprepar samma tema för länge, och då står och stampar på samma ställe. Detta är dock ett ganska sällsynt tilltag och faktiskt det enda som jag har att anmärka på.

Visst kan dessa killar hantera sina instrument på ett ytterst skickligt sätt, men det handlar aldrig om rent uppvisningsspel utan snarare om känsla, timing och inlevelse. Extra skoj med Johannes West som lirar alla keyboards genom ett elektroniskt dragspel. Ett klart udda inslag som säkert ser ascoolt ut live. Totalt sett har dessa unga musiker levererat ett riktigt jäkla bra debutalbum som ger klar mersmak, och som skulle vara riktigt kul att få se och höra live i sen helhet.

 

www.structuraldisorder.com

www.facebook.com/StructuralDisorder

 

8,5 / 10

Staffan Vässmar

 

 

 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna