05 Vision 5ive * A Ghosts Requiem *
06 Vision 6ix * New Vampyre *
07 Vision 7ven * The King And The Children Of Lost World *
08 Vision 8ight * Misery Affection *
09 Vision 9ine * Soul Alliance *
10 Vision 10n * Inside *

De tyska progmetallarna Vanden Plas är alltid intressanta. Jag har inte hela deras katalog i samlingen, men varje album jag kommit i kontakt med har varit bra. Vi rör oss i den musikfåra som Dream Theater plöjt och bland busfröna i sådden finns artister som Kamelot, Epica, Ayreon och Vanden Plas.

Som brukligt är i den progressiva metalgenren är mytologiska motiv och fantasy flitigt representerat i texter och på konvolut. Och denna gång har Vanden Plas slagit till stort. ”Chronicles of the immortals” är inget annat än en opera baserad på bokserien med samma namn av den tyska författaren Wolfgang Hohlbein, som enligt uppgift sålt i 43 miljoner exemplar. Rockoperan fick titeln ”Bloodnight” och resulterade i 25 utsålda föreställningar i Kaiserslauten 2012-2013. Librettot skrevs av Vanden Plas sångare Andy Kuntz tillsammans med Hohlbein och hans manager Dieter Winkler, också en erkänd författare. Stephan Lill, Günter Werno och Andy Kuntz komponerade 19 låtar för scenproduktionen, vilka nu omarbetats något och förpackats till albumformat. Här får vi första delen av operan och ”Netherworld” kommer att följas upp med del 2 2015.

Som så vanligt i fantasygenren är grundberättelsen av existentiell art, i det här fallet den eviga frågan vad det innebär att existera som människa och om evighet, dödlighet och odödlighet. Inga småsaker med andra ord.

Eftersom jag inte haft möjlighet att se operaföreställningen och heller inte är inläst på Hohlbeins universum får jag bedöma plattan utifrån dess egna kvalitéer. För klart är att Vanden Plas  har plattat till den spektakulära rockoperan, med körer, symfoniker och scenografi till en bit plast som kan stå för sig själv.

Temat och grundstoryn presenteras inledningsvis av en berättare men sedan får vi 8  stycken/låtar som står på egna ben utan mellanliggande narrativa partier, så det går utmärkt att lyssna på plattan som en ”traditionell” samling låtar. Och det låter bra! Vanden Plas har en härligt melodisk känsla i det tunga, som refrängen i ”The black knight”, där tempot halveras och luft och ljus släpps in – en kontrast till tuggande gitarrer och smattrande baskaggar som lyfter låten.  Överlag håller plattans alla spår hög klass och efter några lyssningar upptäcker jag allteftersom nya, snygga detaljer i gitarrmelodier, ackordföljder och arrangemang.

Jag är också förtjust i Andy Kuntz röst och sångstil. Han påminner mycket om James LaBrie, men frågan är om inte Kuntz har en varmare och innerligare ton i sin sång.

Produktionen är givetvis fet och välfylld med rejält tryck medan de stillsamma partierna domineras av akustiskt piano och stråkar. Femte spåret ”A ghosts requiem” är det mest orkestrerade, med en tunn barnröst och pampig kör som skapar en sakral inramning till Kuntz återhållsamma men känsliga sång. När sedan hela bandet kommer in står cigarettändarna på rad och inte ett öga är torrt. Tunga ”New Vampire” följer och så rullar det på. Växelverkan, dynamik och fantasirikedom gör att det aldrig blir en tråkig stund. Dessutom uppskattar jag att bandet inte pumpar upp sig på anabola och försöker låta tuffare eller hårdare än de är. Med erfarenhet och ålder har de lärt sig att vara kraftfulla och övertygande med en avslappnad pondus.  Stephan Lill`s gitarrpartier i tunga ”The  children of lost world” är ett bra exempel. Günter Wernos tangenter droppar som tårar i vackra ”Misery affection” och stråkarna backar upp stämningen. Kuntz reser i en duett med en kvinnostämma och det hela är inget annat än en skönhetsupplevelse.

Kraftfullt och värdigt avslutas plattan med ”Soul alliance” och finalen ”Inside”.  Händerna i vädret och rytmiskt sidgung rekommenderas. Kören är på plats och ljuset flödar på scenen. Det är starkt och mäktigt men aldrig patetiskt, bara snyggt. Slut på akt 1. Vad månde komma 2015 då andra delen av ”Bloodnight” släpps? Jag hoppas på det bästa och sparar det allra högsta betyget till dess.

Betyg: 9/10

Hans-Åke Höber