Soapy Sam

Live at Rockkarusellen, Alingsås, Göteborg, Borås 14-15-16/1-2010

Ibland kan man hitta riktiga musikaliska guldkorn på de mest oväntade ställen, för under den gångna helgen när Studiefrämjandet körde sin stora musiktävling ”Rockkarusellen” dök det upp ett band som jag tror kommer att gå en stor framtid till mötes.

Då vår 15-årige son själv skulle vara med och tävla med sitt band Karkuga, blev det så att vi tre kvällar i rad fick avnjuta musik av/med fem olika bandkonstellationer. Stilmässigt gick de olika banden från stillsamt singer/songwriterstuk (Oh Dear), gladpunk  (Karkuga),  punkrock (Neverblue), melodiös trash/metal (Egonaut). Ett band som dock redan första kvällen i Alingsås utmärkte sig alldeles extra var Boråsbandet ”Soapy Sam”, som med sin intrikata 60-70-talsdoftande blues/rock gick direkt in i mitt musikaliska hjärta.

Killarna i Soapy Sam har lirat ihop i ett par år och var till en början ett mer renodlat bluesband, men har allteftersom tiden har gått hittat en ny nisch där deras musikaliska förebilder har fått styra bandets fortsatta inriktning. Eftersom flera av killarna är uppväxta med musik från band som: Black Sabbath, November, The Allman Brothers Band; Peter Green´s Fleetwood Mac etc, är det inte det minsta konstigt att man så småningom började styra den musikaliska kosan tillbaka till sent 60-tal / tidigt 70-tal.

Det som gjorde mig så imponerad av dessa unga (18 år) killars musik, var inte bara deras tekniska kunnande och deras proffsiga sätt att framföra sin musik på, utan den var i första hand grundad på den mognad och utstrålning som man hade.

Musikaliskt talar vi här om en härligt 70-talsdoftande kompott, där man har tagit vara på det bästa från ovan nämnda influenser, men ändå gjort något eget av det. Den huvudsaklige kompositören/textförfattaren tillika sångare och leadgitarrist Filip Englund, har en skön och kraftfull pipa, och han förmedlar med sin hela person (och klädsel) en härlig retrokänsla.

Sin ungdom till trots verkar Filip och hans medkumpaner mycket meriterade, och utstrålar en skön självsäkerhet på scenen. Att de flesta låtar vid dessa tre gig mestadels framförs med svenska texter förhöjer naturligtvis November/Magnolia/Abramis Brama-vibbarna ytterligare.

För er som tycker detta verkar lite extra kul så kommer Soapy Sam att medverka vid den andra delen av Blueskampen som går av stapeln i Alingsås den 27/3. Kolla in: www.mxrockbar.se

Setlist:

1.Kistan