West Coast Riot
Frihamnen, Göteborg – 17 Juni 2010

Så var det då dags att göra debut på West Coast Riot för min del. En endagarsfestival som hålls dagen innan, och på samma ställe, som Metaltown men som istället fokuserar mer på punk, hardcore och annan alternativ metal. Det där med genreinriktningen är ju valfritt att diskutera för ibland tycker man ju att både Metaltown och West Coast Riot kunnat byta lite artister med varandra för att mer följa sina inriktningar. Men för min del spelar det mindre roll för nu fick jag äntligen chansen att få se gamla ungdomshjältar och andra favoriter.

Något sena in på den asfalterade piren i Göteborgs hamn kommer vi mitt in i Dillinger Escape Plans spelning så det blir att kika lite och se vad dom har att bjuda på. Jag förstår ganska snart varför jag inte fastnat för bandet då det är överdrivet tekniskt med statiska och kantiga riff som resultat. Jag kan inte för allt smör i Småland förstå hur någon kan gilla detta! Det är så hysteriskt intensivt och matematiskt uträknat att man inte kan koppla av för fem öre när man lyssnar på det. Nej vi tog ganska snart till flykten och laddade inför kvällen inne i öltältet istället. Där försökte vi på avstånd lyssna på Invasionen men då ljudvolymen inne vid tältscenen var löjligt låg så kunde man knappt höra något alls.

Först ut av de band jag verkligen ville se var Flogging Molly med sin dansanta folkpunk. Sångare Dave King har en gång sagt något i stil med att utan punkrocken så spelar dom irländsk folkmusik och tvärtom. Jag tycker det är rätt bra sagt för det är lika mycket irländska tongångar som det är punkrock. Detta gör att det är omöjligt att stå still när bandet spelar. Det är oerhört svängigt och allsångsrefrängerna avlöser varandra och så även denna gång. Redan från start dansar hela publikhavet och vid några tillfällen får dom till och med piren att gunga friskt. Bandet verkar också vara på gott humör och med en självsäker frontfigur som herr King vid rodret så kan man känna sig trygg. Han styr publiken med järnhand samtidigt som han annonserar ut den ena allsångslåten efter den andra som tillexempel ”The Worst Day Since Yesterday”, ”Tobacco Island” och min personliga favorit ”Rebels of the Sacred Heart”. Som vildast och mest dans blir det dock när bandet drar över sin speltid lite och avslutar med hiten ”Seven Deadly Sins”.
Flogging Molly verkar inte kunna göra ett dåligt gig och denna afton är inget undantag. Den euforiska topp jag fick när jag såg bandet på Hultsfredsfestivalen infann sig inte nu dock men inte blev jag besviken för det. Nej Flogging Molly gjorde trots allt en ruggigt bra spelning.

Nu började det nalkas till det band jag allra mest såg fram emot – mina barndomshjältar i Bad Religion! Dessa punklegendarer var i stort sett soundtracket till min högstadietid så det var mer än efterlängtat att få se dom på scen. Bandet som är ute på en trettioårsjubileumsturné bjöd på godis från hela karriären och jag njöt i fulla drag. Personliga favoriten ”Sinister Rouge” kommer tidigt i setet och redan i tredje låten, ”We're Only Gonna Die”, blir det allsång. Andra höjdpunkter för min del blev bland annat ”No Control”, ”Suffer” och ”Generator” men häftigast var ändå att höra en mer sentida låt som ”Los Angeles is Burning” som mycket väl kan vara bandets bästa låt. Tar man sen en titt på den kavalkad av låtar som fick avsluta spelningen så förstår man att det var bra fart på publiken i slutet. “Infected, “American Jesus”, “Punk Rock Song, “21st Century Digital Boy” och “Sorrow” skulle till och med få den mest skeptiske att ändra inställning till bandet och dess musik.
Greg Graffin och hans manskap är kanske inte det vigaste punkbandet man kan se på en scen idag men att dom skulle vara trötta finns det inga tecken på. Alla lufsar mysigt runt och ler mest hela tiden och dom verkar ha kul som fasen. Spelskickligheten är ibland något slarvig som en recensent på en stor kvällstidning påpekade men hallå! Det är ju punk! Punkare har aldrig varit speciellt kända för att spela varje ton exakt rätt.
Mitt första möte med Bad Religion blev precis det jag hade förväntat mig. Hyfsat bra ös på scen, massa allsång och visst hade jag kunnat byta ut några låtar men det är småpotatis i sammanhanget.

En stunds väntan inför nästa programpunkt blev det nu och vi passade på att kolla in det upphaussade Rise Against. Dom har tydligen fått en smärre hit på radiokanalen Bandit och deras spelning på klubben Sticky Fingers strax innan West Coast Riot fick ordet ”exklusivt” stämplat på sig. Jag förstår inte varför dock för deras punkrockosande melodiska hardcore känns oerhört tillrättalagd och helt utan personlighet. I mitt anteckningsblock har jag plitat ner följande hårda kommentar: ”Ren jävla dynga” och jag kan inget annat än att hålla med mig själv.

Vilken tur då att Dropkick Murphys var så överlägset mycket bättre! Den sjuhövdade orkestern lirar likt Flogging Molly punkrock med irländska tongångar men Dropkick känns mer som än ett punkband i jämförelse. Hur som helst så bjuder amerikanerna på festivalens ösigaste gig för det en hejdlös fart på scenen hela tiden. Med fart, allsångsrefränger och dansanta låtar får dom hela piren att gunga och svänga. Det finns inga döda stunder och är det inte säckpipa som hörs bland de medryckande riffen så är det en banjo eller dragspel. Är det inte Al Barr som småraspigt återger lyriken om den lilla arbetarens hårda liv så är det bassisten Ken Casey som tar ton och besjunger livets orättvisor. Dom får piren att flertalet gånger gunga i takt till musiken och hela publikhavet tycks koka. När de sen spelar hiten ”I'm Shipping up to Boston” i slutet så kokar publiken över och hela piren skapar förmodligen svallvågor av allt hoppande.

Het nog att koka är också Howlin’ Pelle vars The Hives har fått äran att avsluta dagen. Hans scenutspel är nu vida känt som ett av de kaxigaste man kan uppleva. Han tvekar inte att hylla sig själv som världens bästa sångare och bandet som minst lika bra. Hans mellansnack är en mycket stor behållning när The Hives spelar och med uppkäftig garagerock så finns det adrenalinstinn attityd på scen så det räcker och blir över.
Kvällen till ära har bandet klätt upp sig i seglaruniformer och gigantiska bokstäver formar bandets namn bakom dom på scenen. Det är på ett explosionsartat sätt bandet intar scenen och redan som andra nummer drar dom igång ”Main Offender” till publikens jubel. The Hives är alltid en fröjd att beskåda men både jag och min kamrat är trötta och vill helst hem och sova men stannar ändå kvar halva spelningen innan vi lämnar Frihamnen. Innan vi går får vi ta del av två låtar från en kommande EP med covers på några favoritpunkband. De vi hinner höra är ”Civilization's Dying” av Zero Boys och ”Wake Up Call” av Flash and the Pan om jag fattar det rätt. Det låter oerhört trevligt och jag ser helt klart fram mot denna EP.
Jag har sett The Hives ett gäng gånger nu och de tycks aldrig få slut på energi och det är som sagt alltid kul att se dom live. Men vi fick trots allt nog halvvägs och där av vill jag inte ge mig på att sätta något betyg heller.

Flogging Molly
7/10
Bad Religion
8/10
Dropkick Murphys
9/10

West Coast Riot var en riktigt trevlig bekantskap men alltihop känns bara som en liten förfest till Metaltown då det är mindre folk och lite snällare band som spelar. Men fortsätter dom att boka så här trevliga band så har jag inga problem med att förfesta nästa år också. Hur det nya festivalområdet och dess faciliteter funkar vill jag inte uttala mig om ännu så det får vänta till efter Metaltown.

Text: Ulf Classon