Primal Fear, Circle II Circle & Marya Roxx
Sticky Fingers, Göteborg – 6/10-2010
Text och bild Ulf Classon

Det är en gråmulen onsdagskväll i Göteborg på mer än ett sätt. När jag och min kamrat möter upp med Primal Fears Ralf Scheepers för en intervju (som min kamrat gjorde åt metal-temple.com) så är det en märkbart tagen sångare vi möter. Dagen innan har vi alla fått ta del av nyheten att Gotthards sångare Steve Lee omkommit i en motorcykelolycka och Ralf verkar ha tagit mycket illa vid sig av denna nyhet. Men även om detta naturligtvis lade lite sorti över tillställningen så går ju livet vidare och ”the show must go on” som det heter.

Först ut på Sticky Fingers lilla scen denna afton är Marya Roxx med band som får kämpa mot en liten skara folk framför scenen. Men hon gör det bra trots sin storlek. När hon klev upp på scenen tänkte jag att denna lilla söta tjej kan väl knappast sparka röv på stora tuffa rockers? Men så fel jag hade. Hon intog scenen med pondus och visade prov på en enorm energi vilket passade ihop perfekt med bandets Black Label Society/Alice in Chians-ljudande rock/metal. Vi bjöds på feta riff och ett skönt sväng men hon har tyvärr inte kraften i rösten för att kunna bära musiken hela vägen. Hon kan säker sjunga jättebra men just nu har hon inte det riv och det tryck i rösten som krävs.
Detta är mitt första möte med denna estländska, som numera är bosatt i Los Angeles, men tillsammans med sitt band så imponerade hon på mig och med välgjorde covers på Clawfingers ”Nothing Going On” och Phantom Blues ”Time to Run” så spelade dom upp ett trevligt set låtar. Den punkiga avslutningen med ”Rebel” kändes dock som setets höjdpunkt och passade henne och bandet bättre än den lite rakare rocken.

Efter en kortare ombyggnation av trumsetet så tog amerikanska Circle II Circle scenen i besittning, eller försökte få plats rättare sagt. Då Primal Fears trumset tog så stor plats så fick förbanden knappt något utrymme alls på scenen. Sångaren Zak Stevens fick stå på en liten smal remsa framför trumsetet för att få plats. Men bandet gjorde i alla fall vad dom kunde och röjde på så gott det gick. Circle II Circle bjöd hur som helst på ett riktigt trevligt set som dock blev något improviserat då deras speltid fått kortats ned.
Jag är dåligt insatt i bandets skivkatalog men kunde ändå njuta av deras amerikanska power/heavy metal med progressiva anlag. Inledande ”Consequense of Power” och “Take Back Yesterday” sitter som en smäck och den kraftfulla “Blood of an Angel” är nästan gåshudsframkallande. Skälet till det stavas Zak Stevens. Den forne Savatage-sångaren är smått gudabenådad när det kommer till stämbanden. Han kan även föra sig på en scen (om än en minimal sådan denna kväll som sagt) så han är inte bara njutbar att lyssna till utan även underhållande att titta på.
Avslutningen drog ner mest jubel då dom rev av både ”Taunting Cobras” och ”Conversation Piece” från Zaks tid i Savatage. Två fruktansvärt bra låtar som faktiskt höjde betyget på helheten ett snäpp.

Ytan på scenen blev förvisso större när heavy metal-grabbarna Primal Fear tog plats men inte så mycket mer. Dom levererade dock ett oerhört tight set utan komplikationer som utan problem går in som det bästa jag sett bandet prestera. Dom inledde intensivt med ”Sign of Fear”, ”Chainbreaker” (deras bästa låt någonsin) och ”Rollercoaster” innan det blev lite mer dynamiskt med allsångsvänliga ”Seven Seals”. Sen höjde ”Nuclear Fire” och ”Six Times Dead” temperaturen extra direkt efter det men sen kom ett enligt min mening onödigt trumsolo. Kanadicken Randy Black må vara en favorittrummisar men det är få som kommer undan med ett trumsolo. Ett piggt vitalt band som Primal Fear skall inte behöva ha med något längre solo med överhuvudtaget.
Efter att grabbarna så kommit tillbaka ut på scenen så avverkade dom ”Riding the Eagle” innan bandet bad oss hålla tio tysta sekunder för att hedra minnet av Steve Lee. Efter detta lämnade en tagen Ralf scenen medan bandet inledde snygga ”Fighting the Darkness” till Lees ära. Men Ralf kom tillbaka lagom till att han skulle börja sjunga och sen var det, förutom den obligatoriska ”vi-går-av-scenen-och-kommer-tillbaka-för-extranummer” grejen, full rulle in till slutet. ”Final Embrace” sitter som den ska men när Ralf kommer in och skriker ”Metal is forever” i låten med samma namn så är det som om proppen åker ur och den lilla, men tappra, skaran framför scenen ger allt ihop med bandet. Att sen runda av med ”Angel in Black” och ”Running in the Dust” (bandets nästa bästa låt någonsin) förstärker bara intrycket av ett band som utan problem kan spela i nittio minuter utan att behöva ta till en enda utfyllnadslåt.

Att Primal Fear gjorde sitt bästa gig av de jag besökt med gruppen beror förmodligen mest på att Ralf, som vid tidigare tillfällen faktiskt framstått som en något träig scenpersonlighet, verkligen gav allt. Ralf verkade faktiskt riktigt pigg och visade prov på hur man bemästrar både publik och scen. Jag fick dock känslan av att han fick kämpa med rösten en del men i slutet kom han verkligen igång och skrek som bara han kan. Men han är inte ensam utan såväl bassisten Mat Sinner som gitarristerna Alexander Beyrodt och våran egen Magnus Karlsson ger verkligen järnet och poserade glatt hela tiden.

En mycket trevlig kväll var nu till ända och trots ösregn på vägen hem och jobb dagen efter så kan jag inte vara annat än mycket nöjd med det banden presterade. Lite mer folk i publiken hade kunnat vara att föredra men man kan inte få allt.

Marya Roxx 6/10
Circle II Circle 7/10
Primal Fear 9/10