Text och bild Conny Myrberg

Daniel Gildenlöw vocals/guitar
 Johan Hallgren vocals/guitar
 Leo Margarit drums/vocals
 Fredrik Hermansson keys/vocals
 Per Schelander: bass guitar, backing vocals

Då var det åter dags att bege sig till Klubb Sticky Fingers, denna gång uppträder en av favoriterna nämligen Pain of Salvation med Daniel Gildenlöw bakom rodret. En viss nyfikenhet och undran uppenbarar sig om skaran fans fortfarande håller POS om ryggen efter utflykten till melodifestivalen. En del kanske tycker att man säljer sig för kommersiella framgångar medans andra känner att det är bara bra med nya influenser kring detta jippo. Hur som helst kom svaret när jag anlände en kvart efter att dörrarna skulle öppnas, kön ringlade sig runt 50 meter och nog skulle Sticky Fingers fyllas med beundrare denna fredagskväll.

Inte som Guns`n Roses med dock 45 minuter efter utsatt tid drog så äntligen konserten igång, ganska skönt för en gång skull att slippa en rad förband. Intro med Magnus och Brasse`s Svordomsvisan ljuder ut ur högtalarna när bandet intar scen. Från favoritplattan Remedy Lane hörs nu Of Two Beginnings samt Ending Theme, bra val därJ. Funky metal med People passing By och herr Gildenlöw tar an kvällens första mellansnack. Scenen är rätt smakfullt uppbyggd trots den rätt blygsamma storleken. I centrum står naturligtvis Daniel och även Johan Hallgren med sina karakteristiska rastaflätor, övriga medlemmar håller sig mestadels i bakgrunden men ack så följsamma.

Daniel styr sina styrkor med pondus och är själv en fullfjädrad artist som verkar behärska det mesta, Johan är dock den mest påfallande underhållaren med massor av poser för oss fotofolk och publik. Låten Ashes kommer snart till dager och visar prov på varför POS är så himla bra. Från det ambitiösa konceptet BE får vi svar på varför det höga podiet står på scen, dosen predikan i sångform tar nu ton med Diffedentia. Ett par spår från senaste plattan kommer som ett brev på posten som No Way, Linoleum, Of Dust och naturligtvis titellåten tillika melodifestivalbidraget Road Salt. Några glada rop hörs från publiken vilket åberopar Daniels ironiska kommentar angående bandets melodifestivalframträdande att se cola ut. Här live fungerar den faktiskt fullt ut och är inte det minsta mainstream.

Från senaste Scarsick får vi nu Kingdome Of Loss och här är det bara att hålla med ropen från åskådarna ”fy fan va bra” fast snart höjer vi ribban ytterligare ett snäpp och Pink Floyd gitarristen Gilmour får sällskap av Gildenlöw med Falling som övergår till det lika imponerande spåret The Perfect Element.

Trumspel från fyra av bandmedlemmarna verkar här också var ett omtyckt inslag. Innan dessa sista två alster förgyllde tillvaron bedyrade Mr Gildenlöw att det inte blir några extranummer. Skam den som ger sig och publiken får som de vill så liksom från några livesläpp innan kommer nu Hallelujah samt mera drag i spåret Used.

Jag och säkerligen fler med mig är bara så tacksamma att Pain of Salvation fortsätter sin musikaliska resa ”walk with me” och ser framemot nästa släpp Road Salt Two tidiga 2011.

8/10

Setlist: