Bullet
Växjöparken, Växjö – 5/2-2011

Text och bild Ulf Classon

Trots det gråa och ruskiga vädret så är stämningen på topp när vi anländer till folkparken i Växjö. Det är stoj och stim redan utanför ingången och väl inne går det nästan att ta på den positiva stämningen. Folk går tipspromenad, fiskar i fiskedamm och i baren, där kvällen till ära krängs Bullet-öl i mängder, är trycket på bartendrarna konstant hela kvällen. Vill man släcka törsten så får man vara beredd att köa en lång stund och därmed missa stora delar av konserten. Anledningen till allt detta är att Bullet, Sveriges partygladaste band, har ställt till med releasefest för nya plattan ”Highway Pirates” och dom spar inte på krutet minsann. Genom hela spelningen så smäller det och sprutar eld lite här och där, speciellt i slutet, och det är uppenbart att det inte bara är bandet som gillar de pyrotekniska effekterna.

Att mest fokus ligger på nya plattan när bandet spelar denna afton är ju inte så konstigt och det slår mig att även om man kan referera till band som Judas Priest, AC/DC, Accept och, som på senaste given, även Saxon och Airbourne så smälter allt samma till Bullet när det väl framförs live. Bandet är numera ett tight och väloljat rock’n’roll-maskineri som inte stoppar för något eller någon. Trots att jag upplevt bandet mer energiska tidigare så är det bra fart uppe på scenen och de får med sig publiken med nya låtar som ”Highway Pirates”, ”Back on the Road”, “Stay Wild”, “Heavy Metal Dynamite” och ”Blood Run Hot”. Men även om jag tycker den senaste given är bandets starkaste så här långt så kommer det nog att dröja innan någon av de nya låtarna når upp i samma höjder som avslutningen ”Pay the Price”, ”Dusk til’ Dawn” och ”Bite the Bullet”. En trio låtar med en sanslös hitpotential från näst senaste given.

Även om bandet på scen känns mer moget och seriöst än vad media vill ha det till så finns hela tiden glimten i ögat, glädjen och humorn närvarande. Som tillexempel när dom skickar upp en snubbe i åttiotalsmundering och keyboard för att innan extranumret spela en ostig Pet Shop Boys-låt. Han hinner knappt börja innan sångare Dag ”Hell” Hofer kommer in med motorsågen i högsta hugg och slaktar keyboarden.
Trots det småroliga mellanspelet så bjöd Bullet inte på något exceptionellt denna afton men det är alltid underhållande att bevittna grabbarna som gjorde sitt bästa för att publiken skulle trivas. Det tillsammans med glada människor, god dricka (när man väl fick fatt i något vill säga) och trevliga vänner gjorde det klart värt bilresan ut till de småländska skogarna.

Recension

Bullet - Highway Pirates (Black Lodge/Sound Pollution)